Na het afstuderen (landelijke cijfers)
Baan op niveau
76%
Baan binnen het vakgebied
65%
Een baan vinden
21 maanden
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Ons onderwijs
Bij onze opleidingen voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.
Hierbij besteden we onder andere aandacht aan je:
- kennisbasis van het beroep
- handelen in de beroepspraktijk
- eigen professionele identiteit
- persoonlijke ontwikkeling
Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden.
Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. Eerst krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.
Het eerste jaar
Je volgt elk kwartaal drie vakken: Ontwerpen, Programmeren en Media-en techniekfilosofie. De kennis die je opdoet pas je direct toe in een intensief project genaamd Contextual Learning Environment dat per kwartaal een ander thema heeft: internet of things, web, mobile en game.
Binnen de projecten werk je ideeën uit en experimenteer je met technieken. Wanneer iets niet lukt, doe je het de volgende keer anders. Hier komt een bepaalde mate van zelfsturing bij kijken die je moet liggen. Er worden lessen aangeboden waar op dat moment behoefte aan is. Je reflecteert op je eigen ontwikkeling en je wordt bijgestaan door een coach.
Na het eerste jaar
In het tweede jaar breng je verdere verdieping aan in je programmeerskills (zoals full-stack web & mobile development) en doorloop je tegelijkertijd projecten waarbij de lat hoog ligt op technisch en ontwerpvlak. Ook complexere problemen moet je kunnen oplossen. Je kiest zelf een invalshoek; zo verbreed je je kennis en vaardigheden als ondernemende, onderzoekende, ontwerpende of betrokken technoloog.
Na je stage in het derde studiejaar ligt de nadruk nog verder op jouw persoonlijke ontwikkeling. Wat zijn de technologieën of aandachtsgebieden waar jij je verder in wilt ontwikkelen? In je vierde jaar kies je een minor waarin je je kennis kunt verbreden of verdiepen. In het laatste semester studeer je af door het uitvoeren van een praktijkgericht onderzoek voor een externe opdrachtgever.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschoolbrede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Stage lopen
Je krijgt de gelegenheid werkervaring op te doen tijdens een stage in het derde jaar. Vijf maanden werk je bij een bedrijf om in praktijk te brengen wat je tot nu toe hebt geleerd.
Minors
In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. De onderstaande minor geeft een beeld van het type minor dat je kunt verwachten.
Minor Game Design and Development
In de minor Game Design & Development doorloop je met een multidisciplinair team het volledige traject om een game te produceren, van ontwerp tot distributie. Je doet daarbij kennis op over hoe je een game leuk maakt, je leert games programmeren en je krijgt workshops aangeboden over onder andere (3D) graphics en audio. Om je game een succes te maken zal je buiten de kaders moeten leren denken en de games die je met je team maakt op de markt leren zetten, zodat aan het einde van de minor heel de wereld jouw game zal kunnen spelen.
Deze minor is in het Engels.
Natuur, Mens en Technologie (Nederlands)
Doe je mee met de Next Transitions Challenge 2030? De natuur en de mens staan steeds meer op gespannen voet. Dat vraagt om een radicale verandering op veel gebieden, een transitie. Hoe kunnen studenten vanuit alle verschillende opleidingen een bijdrage leveren aan het aanpakken van bijvoorbeeld de Energietransitie, Voedseltransitie, Klimaatverandering en andere urgente actuele transities? We leren je hoe je creatieve concepten kan bedenken én hoe je digitale technologieën kan gebruiken om die doelen te bereiken. Of je nou een technische opleiding doet, in de zorg, in het economisch domein, kunsten of elk ander domein: samen gaan we in multidisciplinaire teams aan de slag om de wereld weer wat beter te maken.
Student van andere hogeschool?
Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.
Afstuderen
In jaar vier van de opleiding ga je afstuderen. Het afstudeeronderzoek is meestal in opdracht van een organisatie. Tijdens het afstuderen doe je onderzoek naar ‘menselijke’ vraagstukken die met technologie opgelost kunnen worden. Voorbeelden van onderzoekersvragen van afstudeerders zijn:
- Hoe kan door middel van gamification een virtuele maquette gemaakt worden die brugwachters helpt tijdens hun opleiding bij het besturen van bruggen?
- Hoe kan machine learning worden ingezet om het visuele inspectieproces op vaarwegen en in de havens efficiënter en doeltreffender te maken?
- Hoe kan met behulp van Virtual Reality de ervaring in het ziekenhuis verbeterd worden voor kinderen tijdens een behandeling?
- Hoe kan het blockchain netwerk helpen om een veilige verbinding op te stellen voor Internet of Things apparaten?
- Hoe kan data op het gebied van parkeren een bijdrage leveren aan de Smart City van de toekomst? –
- Hoe kan een Voice Assistant op een efficiënte manier worden ingezet bij dagelijkse werkzaamheden van een backoffice medewerker van een grote hotelketen?
- Hoe kan de gebruikerservaring op het web voor mensen met een visuele beperking verbeterd worden door middel van een game console controller en haptische feedback?
Na het afstuderen gaan de meeste studenten aan de slag bij internetbureaus als Hoppinger, iO, Label A of Dept of starten een eigen internetbureau. Anderen werken aan een start-up of gaan werken bij de innovatieafdeling en/of web-afdeling van organisaties als het Erasmus MC, Gemeente Rotterdam, Defensie, Pro-Rail of Unilever.
Internationale mogelijkheden
Als je een internationale carrière ambieert, dan bereidt de opleiding je hier ook op voor! In overleg met de opleiding kun je een deel van de opleiding in het buitenland doorbrengen, bijvoorbeeld tijdens je stageperiode.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenOnderwijsperiode 1
-
Contextual Learning Environment: Create and Code
Contextual Learning Environment: Create and Code
Je past kennis en creativiteit toe, werkt aan online omgevingen en 'smart objects' zoals een robot voor de robotbattle.
-
Kennis: Create and Code
Kennis: Create and Code
Programmeren, ontwerpen en front-end development
In drie aparte deelvakken leer je programmeren, ontwerpen en front-end development (HTML/CSS) waarbij de 'connected world' centraal staat. Digitale technologie is overal.
Onderwijsperiode 2
-
Kennis: Web Applications
Kennis: Web Applications
Programmeren, ontwerpen en techniekfilosofie
In drie aparte deelvakken leer je programmeren, ontwerpen en na te denken over technische concepten, waarbij specifiek het web centraal staat. Het bouwen van een goede web-applicatie vereist een goede (back-end) fundering.
- Contextual Learning Environment: Back-end applications
Onderwijsperiode 3
-
Kennis: Mobile & IoT Applications
Kennis: Mobile & IoT Applications
Programmeren, ontwerpen en techniekfilosofie
In drie aparte deelvakken leer je programmeren, ontwerpen en na te denken over technische concepten, waarbij het loskomen van een vaste plek centraal staat: Hoe kunnen met verschillende mobiele technologiën oplossingen bedacht worden die bijvoorbeeld in de openbare ruimte toepasbaar zijn (zoals een schoolplein of een winkelcentrum)?
-
Contextual Learning Environment: Mobile & IoT Applications
Contextual Learning Environment: Mobile & IoT Applications
Je bedenkt een interactieve oplossing voor een probleem in een openbare ruimte in Rotterdam. Hierbij pas je kennis van het ontwerpen en bouwen van mobiele toepassingen (web for mobile, internet of things of mobile development) toe.
Onderwijsperiode 4
-
Kennis: Games
Kennis: Games
Programmeren, ontwerpen en techniekfilosofie
In drie aparte leervakken leer je programmeren, ontwerpen en na te denken over technische concepten waarbij specifiek Gaming centraal staat: Welke game theorieën, concepten en toepassingen zijn er en welke kun je ontwerpen en ontwikkelen?
-
Contextual Learning Environment: Games
Contextual Learning Environment: Games
Samen met studenten ontwikkel je een game, waarbij je kennis van het ontwerpen en bouwen van een game toepast. De game wordt opgebouwd uit verschillende game elementen (character, game play and mechanics, target group).
Onderwijsperiode 1
- Tailored learning environment 1: agency
- Web application frameworks
- Specialize me 1
Onderwijsperiode 2
- Tailored learning environment 1: agency
- Full stack web development
- Specialize me 1
- Keuzeonderwijs
Onderwijsperiode 3
- Tailored learning environment 2: start-up
- Machine learining
- Specialize me 2
- Keuzeonderwijs
Onderwijsperiode 4
- Tailored learning environment 2: start-up
- Mobile Technology & Smart devices
- Specialize me 2
- Keuzeonderwijs
Onderwijsperiode 1
- Stage
Onderwijsperiode 2
- Stage
Onderwijsperiode 3
- Personal Learning Environment 1 Creative Media Developer - ontwerpend prototypen
- Advanced Programming
- Medialab 1
Onderwijsperiode 4
- Personal Learning Environment 2 Creative Media Developer - ontwerpend prototypen
- Medialab 2
Onderwijsperiode 1
- Minor
- Afstuderen (voorbereiden onderzoeksvraag)
Onderwijsperiode 2
- Minor
- Afstuderen (voorbereiden onderzoeksvraag)
Onderwijsperiode 3
- Afstuderen
Onderwijsperiode 4
- Afstuderen
Heb het lef om ambitieus te zijn!
Voor proactieve, nieuwsgierige, creatieve studenten is er het Honoursprogramma. De kans om tijdens je studie samen met gemotiveerde studenten te werken aan uitdagende opdrachten en jezelf te onderscheiden.
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. Je kunt er ook voor kiezen de titel Ingenieur (ing.) vóór je naam te zetten.
Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.
Beroepsbeeld
Veel studenten gaan na hun studie aan de slag bij creatieve digitale bureaus, start-ups, game studios of starten een eigen bedrijf. Technologie is in veel meer organisaties een essentieel onderdeel van de dagelijkse processen geworden. Onder andere banken, ziekenhuizen en de haven bieden daarom beroepsmogelijkheden voor creatieve programmeurs.
Beroepen
Een aantal voorbeelden van beroepen zijn:
De webdeveloper weet wat gebruikers willen en is in staat om onder andere media-applicaties te ontwikkelen. Hierbij is responsive design belangrijk. Je werkt aan campagnes voor bedrijven, veelal geïntegreerd met sociale netwerken als Facebook en Twitter. Je ontwikkelt ingewikkelde webapplicaties voor organisaties in de profit en non-profit sector. Je houdt uiteraard rekening met een veelheid aan schermen waar webapplicaties op bekeken kunnen worden (mobiele schermen, TV’s, computerschermen, tablets).
De mobile developer is in staat om verschillende producten voor mobiele platforms te realiseren die 'native' ontwikkeld worden. Dat wil zeggen dat er in een andere taal dan een webtaal een app gemaakt wordt, die kan draaien op dat specifieke besturingssysteem (bijv. Android, Windows Phone of iOS). Denk bij programmeertalen aan ObjectiveC voor iPhone en iPad development. Bij de ontwikkeling van apps voor deze platforms kunnen ook sensoren aangesproken worden zoals de GPS sensor of gyrosensor in een telefoon.
De gamedeveloper maakt onderdeel uit van een team techneuten die gezamenlijk een game ontwikkelen. Daarbij ben jij in staat om in de engine of framework game-play te ontwikkelen en programmeren. Je komt in aanraking met verschillende ontwikkelframeworks. Je kan meedraaien in een ontwikkelteam als game developer. Je richt je voornamelijk op ontwikkeling van indie-games, die vaak op internet of mobiele apparaten beschikbaar zijn.