Menu
    English

    Hogeschool Rotterdam benoemt Dominique Sluijsmans tot lector Integrale Curriculumontwikkeling

    PERSBERICHT | Het College van Bestuur van Hogeschool Rotterdam heeft dr. Dominique Sluijsmans benoemd tot lector Integrale Curriculumontwikkeling bij Kenniscentrum Talentontwikkeling. In deze hoedanigheid gaat Sluijsmans zich richten op de kennisontwikkeling over het ontwerpen en ontwikkelen van samenhangende, doceer- en studeerbare curricula. Zij levert hiermee een bijdrage aan de ambitie van Hogeschool Rotterdam om onderwijs, onderzoek en het verbeteren en vernieuwen van de (regionale) beroepspraktijk intensiever met elkaar te verbinden.

    “Dit lectoraat biedt ons niet alleen prachtige kansen om gezamenlijk de inhoudelijke kennisbasis over curriculumontwikkeling binnen Hogeschool Rotterdam te kaderen en te verstevigen. Het geeft ons vooral ruimte om verbindingen te leggen en ontmoetingen te organiseren tussen opleidingen, onderwijsadviseurs, lectoren en diensten. Juist deze verbindende rol is voor mij de kern van het lectorschap. Als ik kijk met wie ik daarin mag samenwerken de komende jaren, heb ik er alle vertrouwen in dat we met dit lectoraat impact gaan realiseren.”

    Hogeschool Rotterdam biedt 40.000 studenten een uitdagende leeromgeving waarin zij zich kunnen ontwikkelen tot een beroepsbeoefenaar met betekenis voor onze samenleving. Het ontwikkelen van een curriculum dat uiting geeft aan de visie van een opleiding over goed onderwijs is echter complex. Een curriculum wordt al snel te vol en onsamenhangend. Doordachte keuzes op basis van een gedeelde visie kunnen rust geven en daarmee ook meer leerwinst en studiesucces.

    Doel van het lectoraat is om door praktijkgericht onderzoek en professionalisering meer kennis te ontwikkelen over het ontwerpen en ontwikkelen van studeer- en doceerbare curricula, waarin studenten optimale kansen krijgen (en pakken!) voor een goede start op de arbeidsmarkt en/of vervolgstudie. Curricula die studenten bewust hebben gemaakt hoe leuk en belangrijk het is je te blijven ontwikkelen, ook ná het diploma. Daarbij kijken we verder dan alleen de inhoud van een curriculum. Er is aandacht voor toetsing, didactiek, onderwijskundig leiderschap en collectief leren.

    Voorbeelden van al in gang gezette vormen van samenwerking zijn het programma Grip op Studiesucces en het inrichten van een lerend netwerk van onderwijsadviseurs.  

    Meer weten over Dominique Sluijsmans of het lectoraat?

    Bekijk de persoonlijke pagina en lectoraatspagina

    Verder lezen