Menu
    English

    Escape Room

    werkvorm

    Studenten werken samen om onder tijdsdruk vakinhoudelijke raadsels en puzzels op te lossen, met als doel de juiste combinatie te vinden om bijvoorbeeld een slot te kunnen openen of online ergens in te loggen.

    Deze werkvorm gebruik je voor:  samenwerken voorkennis activieren 


    Tijdsduur
    15 min - 45 min+
    Waar
    Online | Offline |
    Begeleiding
    Begeleid
    Wanneer
    Synchroon
    Groepsgrootte
    Duo | Groepjes
     

    Onderstaand stappenplan kan gevolgd worden voor een kleine escape room in Brightspace die in tweetallen gemaakt wordt tijdens de les, maar ook als groot fysiek spel met meerdere groepjes, collega’s die een rol moeten vervullen en verschillende begeleiders. Het maken van een escape room kan afhankelijk van de grootte veel tijd in beslag nemen. Denk tijdens het ontwerpproces goed na over de duurzaamheid en herbruikbaarheid van de leerdoelen, verhaallijn en opdrachten.

    De stappen voor het uitwerken van een Escape Room zijn opgedeeld in de voorbereiding, uitvoering en evaluatie.

    Voorbereiding

    Stap 1: Doelen bepalen

    Definieer de doelgroep, het thema en de leerdoelen van de escape room. Bepaal hoe lang de activiteit mag duren en stel het budget vast. Houd bij het opstellen van de leerdoelen rekening met wat er van de studenten verwacht wordt op gebied van vakinhoudelijke kennis en samenwerkings- en probleemoplossende vaardigheden.  

    Stap 2: Kaders bepalen

    Definieer de doelgroep, het thema, hoe lang de activiteit mag duren en het budget. Beslis of de escape room fysiek, digitaal of hybride wordt uitgevoerd, en organiseer een geschikte ruimte of platform.

    Stap 3: Verhaallijn en opdrachten ontwikkelen

    Het thema van de escape room en de leerdoelen zijn in stap 1 vastgesteld. Ga op zoek naar bestaande escape rooms en materialen om te gebruiken. Bedenk een motiverende verhaallijn die past bij het vak en de leerdoelen. Bepaal de stappen die studenten moeten zetten om van begin tot eind de verhaallijn te doorlopen.

    Stap 4: Opdrachten ontwikkelen

    Maak op basis van de verhaallijn en stappen de reeks puzzels en opdrachten. Gebruik hiervoor de gevonden bestaande materialen. Zorg ervoor dat de oplossing van de ene puzzel leidt naar of bijdraagt aan de oplossing van een andere puzzel.

    Ontwikkel een hintsysteem waarmee studenten, indien vastgelopen, subtiele aanwijzingen kunnen krijgen zonder de volledige oplossing te onthullen.

    Tip! Vraag studenten, collega’s en generatieve AI om inspiratie.

    Stap 4: Materialen verzamelen

    Verzamel alle benodigde materialen, zoals fysieke sloten, dozen en puzzelstukken, of zet de opdrachten klaar met behulp van digitale tools zoals Microsoft Forms, Brightspace met releasevoorwaarden, feedbackfruits of online puzzelplatforms.

    Stap 5: Praktische organisatie

    Zorg ervoor dat materialen herbruikbaar en toegankelijk zijn. Voor fysieke ruimtes: stel op voorhand sloten of items in die voor elke nieuwe groep opnieuw ingezet kunnen worden. Informeer studenten over de benodigde voorkennis om de escape room succesvol te voltooien.

    Stap 6: Prototype testen

    Test de escape room op doorlooptijd en samenhang door het eerst uit te proberen met een testgroep en/of collega’s. 

    Uitvoering

    Stap 7: Instructies aan studenten

    Leg kort en duidelijk de verhaallijn en het doel van de escape room uit. Bespreek de tijdslimiet en hoe de hintfunctie werkt.

    Verdeel de studenten in kleine teams (max. 4 studenten) en leg uit dat samenwerking essentieel is. Bespreek eventueel groepsrollen, zoals teamleider of hintbeheerder.

    Stap 8: Start van de Escape Room

    Laat de teams aan hun eerste puzzel beginnen en monitor de voortgang zonder te veel te interveniëren. Stimuleer zelfstandigheid en samenwerking.

    Geef, indien nodig, hints om groepen vooruit te helpen, vooral wanneer ze vastlopen. Moedig aan om systematisch te denken en samen te werken, zonder direct het antwoord te geven.

    Stap 9: Succesmomenten en tijdsbewaking

    Zorg ervoor dat de teams weten wanneer ze een puzzel succesvol hebben afgerond en zich kunnen verplaatsen naar de volgende opdracht. Dit verhoogt de motivatie.

    Houd de tijd in de gaten en waarschuw de teams wanneer de eindtijd nadert, zodat ze eventueel gebruik kunnen maken van hints of hun strategie aanpassen.

    Evaluatie

    Stap 10: Nabespreking met studenten

    Bespreek de ervaringen van de studenten na het voltooien van de escape room. Denk aan:

    • Onderlinge samenwerking
    • Beheersing van de stof
    • Presteren onder tijdsdruk
    • Benodigde voorkennis
    • Verbeterpunten

    Praktische vragen

    Een escape room kan op verschillende momenten in een cursus worden ingezet: 

    Aan het begin van de cursus: Een escape room inzetten aan het begin van de cursus kan helpen om de voorkennis van de studenten te activeren, de motivatie en betrokkenheid van studenten te vergroten, en de onderlinge samenwerking en communicatie van studenten te versterken.

    Halverwege de cursus: Een escape room kan halverwege de cursus dienen als een formatief moment om te evalueren waar studenten staan in hun leerproces en om bij te sturen indien nodig. Dit helpt zowel de docent als de studenten om te identificeren welke gebieden extra aandacht nodig hebben.

    Aan het einde van de cursus: Een escape room aan het einde van de cursus is een interactieve en leuke manier om de cursus af te sluiten en studenten voor te bereiden op het tentamen. Dit kan dienen als een eindmeting om te controleren of de studenten de kennis beheersen en om de leerstof op een speelse manier te herhalen.

    De samenwerking tussen studenten kan op verschillende manieren worden gestimuleerd:

    • Ontwerp puzzels die gelijktijdig en individueel opgelost moeten worden: Dit zorgt ervoor dat studenten moeten samenwerken om de volledige oplossing te vormen.
    • Wijs specifieke rollen toe aan teamleden: Rollen zoals teamleider, tijdbeheerder en hintbeheerder helpen om de samenwerking te structureren.
    • Houd de groepjes klein: Groepen van maximaal 4 studenten voorkomen meeliften en zorgen ervoor dat iedereen actief bijdraagt.
    • Maak opdrachten waarbij studenten afhankelijk zijn van elkaars kennis en vaardigheden: Dit bevordert wederzijdse afhankelijkheid en samenwerking om tot een oplossing te komen.

    De voorbereidingstijd kan sterk variëren en is afhankelijk van de duur van de escape room, complexiteit van puzzels, de benodigde kennis en vaardigheden om de leerdoelen te bereiken, het verzamelen van materialen, het klaarzetten van digitale middelen en eventueel het testen van de activiteit met collega's en studenten. 

    Het opzetten van een korte escape room van 15 minuten die studenten in tweetallen maken op een digitaal platform kan bijvoorbeeld slechts enkele uren duren. Het opzetten van een escape room van ruim een uur waarin complexe kennis en vaardigheden vereist zijn, kan enkele dagen tot weken in beslag kan nemen. Kortom, je kan het zo gek maken als je zelf wil. 

    Suggesties voor applicaties en faciliteiten

    Kom je er niet uit?