Deze werkvorm gebruik je voor: formatief handelen
De exit ticket is er op gericht inzicht te geven in hetgeen de student tijdens de bijeenkomst heeft geleerd en is daarmee altijd gerelateerd aan het leerdoel/de leerdoelen van de bijeenkomst. Dit betekent dat exit tickets net als entree tickets, afhankelijk van de voorafgaande inhoud, op alle niveaus van de taxonomie van Bloom mogelijk zijn, waarbij het wel gaat om een korte opdracht. Op basis van de uitkomsten van de exit-ticket kun je als docent nog bijsturen in de verwerking van de informatie na de bijeenkomst. Bijvoorbeeld door bij de vervolgopdracht extra of andere uitleg ter beschikking te stellen of de opdracht in kleinere stappen op te delen. Dit is van belang omdat studenten in het asynchrone deel van je onderwijs minder makkelijk vragen kunnen stellen. Het is dus van belang de kans mogelijk onbegrip zo klein mogelijk te houden.
Tijdsduur 5-10 minuten |
Waar online | offline |
Begeleiding begeleid |
Wanneer synchroon |
Groepsgrootte alle |
Stap 1
Kijk naar de te behalen leerdoelen van de bijeenkomst.
Stap 2
Formuleer één of een paar vragen, op het niveau van de leerdoelen (gebruik eventueel een kleine casus, schema’s of ander bronmateriaal).
Stap 3
Bepaal of je de entree-ticket digitaal of analoog wil uitvoeren. Kies voor de methode die de minste extra handelingen van de student vraagt.
Stap 4
Bepaal welke applicatie of andere verzamelwijze (post-its oid) je wil gebruiken.
Stap 5
Zorg dat studenten echt tijdens de bijeenkomst de tijd hebben om de exit-ticket in te vullen.
Praktische vragen
Je zou de exit ticket ook uit pedagogische oogpunt kunnen gebruiken of ter evaluatie van je eigen handelen. Bijvoorbeeld door studenten met smileys te laten aangeven hoe moeilijk ze de lesstof vonden, hoe ze de uitleg hebben ervaren of het lestempo.
Neem, na het verzamelen van de exit tickets, de tijd om de feedback te analyseren en patronen te identificeren in de antwoorden van de studenten. Gebruik deze informatie om je lesplanning aan te passen door bijvoorbeeld herhaling van bepaalde concepten, extra uitleg of differentiatie toe te voegen om in de behoeften van alle studenten te voorzien.