Menu
    English

    De GenAI Goeroes

    werkvorm

    Laat studenten verschillende perspectieven op een probleem door Microsoft CoPilot genereren door CoPilot te laten antwoorden als verschillende 'Goeroes', mensen die bekend staan als autoriteit rondom een bepaald onderwerp. Laat je studenten daarna reflecteren op deze perspectieven om hun eigen perspectief aan te scherpen.

    Deze werkvorm gebruik je voor:  kennisverwerven discussiëren


    De werkvorm 'De GenAI goeroes' speelt in op de mogelijkheid van een taalmodel om zich "te verplaatsen in" iemand anders waar het data van heeft. Doordat het taalmodel van bepaalde mensen ("goeroes") veel data heeft, kan het redelijk accuraat een nieuw perspectief bieden op een bestaand (modern) probleem. Door de student te laten reflecteren op deze perspectieven worden mogelijk hun eigen perspectieven aangescherpt. Als je twijfelt over de kracht van deze werkvorm, kijk dan zeker eens naar onderzoek waaruit blijkt dat GenAI het geloof in ideeën en perspectieven van complotdenkers succesvol kan reduceren door met ze "in gesprek te gaan" (https://www.science.org/doi/10.1126/science.adq1814)

    Tijdsduur
    5-15 minuten
    Waar
    Online
    Begeleiding
    Onbegeleid
    Wanneer
    Asynchroon
    Groepsgrootte
    Individueel
     

    Stap 1
    Presenteer de studenten met een probleem of situatie en laat ze zelf een mening (perspectief) hierop formuleren. Dit kan in hun hoofd, maar je kan ook vragen om ze dit op papier of in Microsoft Word uit te laten werken

    Stap 2
    Laat de student Microsoft CoPilot opstarten door in de Microsoft Edge browser te gaan naar 'CoPilot.Microsoft.com'

    Stap 3
     Laat studenten via een prompt het probleem of de situatie omschrijven en vervolgens verschillende perspectieven van 'Goeroes' hierop formuleren. Een voorbeeld prompt vind je onderaan deze stappen

    Stap 4
    Laat de student reflecteren op de verschillende perspectieven die worden geschetst. Hebben de perspectieven die zijn gepresenteerd door CoPilot invloed gehad op het perspectief van de student? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet? Laat studenten hierover praten of schrijven. 

    Let op! GenAI kan feitelijk onjuiste informatie presenteren. Het perspectief van een goeroe dat wordt geschetst is een interpretatie van GenAI en niet van hoe deze persoon écht denkt. Het gaat er niet om dat het antwoord van de GenAI goeroe perfect overeenkomt met hoe de echte mens erover denkt, maar het is een gedachtenoefening om door middel van verschillende perspectieven het perspectief van de student aan te scherpen of te veranderen.

    Praktische vragen

    De prompt:
    Hieronder omschrijf ik een probleem of situatie: [Beschrijf hier het probleem of situatie] Jij bent nu [Voeg hier de naam van een 'Goeroe' in]. Geef jouw mening en perspectief op het probleem of de situatie. Gebruik het taalgebruik van deze persoon.

    Tips:

    • Je kunt het beste één goeroe per keer laten antwoorden, omdat het antwoord dan uitgebreider is. Herhaal de oefening minimaal 3x om verschillende perspectieven te krijgen op het probleem of de situatie. 
    • Weet je niet zo goed wat wordt bedoeld met een goeroe? Als je een vraagstuk hebt over technologie, zou je bijvoorbeeld Bill Gates, Elon Musk of Steve Jobs kunnen nemen. Heb je een ethisch vraagstuk, dan zou je bijvoorbeeld Moeder Teresa, Ghandi, Socrates of Kant kunnen nemen. Het kan soms ook waardevol zijn om een controversieel iemand te kiezen bij een vraagstuk.

    In principe is het gebruik van Microsoft CoPilot vrij eenvoudig, maar je zou studenten van tevoren een korte opdracht voor thuis kunnen geven om te kijken of ze het voor elkaar krijgen om Microsoft CoPilot te benaderen.

    Ervaring van anderen

    Suggesties voor applicaties en faciliteiten

    Kom je er niet uit?