Deze werkvorm gebruik je voor: zelfregulerend leren
Als docent bevorder je het gebruik van zelfregulatievaardigheden door te modelleren, het geven van herinneringen, het stellen van vragen over het gebruik van deze vaardigheden, en het bieden van gerichte feedback. Dergelijke interventies blijken effectief te zijn voor het bevorderen van bijvoorbeeld metacognitieve strategieën. De nadruk ligt op het veelvuldig en systematisch bieden van oefenkansen binnen een stimulerende leeromgeving, waar studenten deze vaardigheden kunnen ontwikkelen en toepassen.
Deze benaderingen moeten consistent over meerdere jaren en in diverse contexten worden ingezet om studenten te helpen metacognitieve kennis op te bouwen die in verschillende situaties bruikbaar is. Dit bevordert de transfer van kennis en vaardigheden.
Tijdsduur 5-15 minuten |
Waar Alle |
Begeleiding Begeleid |
Wanneer Synchroon |
Groepsgrootte Alle |
Stap 1 Voorbereiding van de inhoud
Selecteer een relevante zelfregulatie strategie die van belang is voor de cursus en bereid materiaal voor die deze strategie uitleggen volgens de WWW&H-regel (Wat is de strategie, Waarom is het belangrijk, Wanneer en Hoe gebruik je het).
Stap 2 Introductie van de strategie
Begin de sessie met een duidelijke uitleg over wat de strategie inhoudt en waarom het belangrijk is om deze strategie ook écht te gebruiken.
Stap 3 Demonstratie
Doe zelf voor hoe de strategie toegepast moet worden zodat het voor studenten gemakkelijk is om jou na te doen. Gebruik praktijkvoorbeelden of case studies om de toepassing te illustreren.
Stap 4 Begeleide oefening
Laat studenten onder begeleiding de strategie toepassen op kleinere, beheersbare taken of in scenario’s die je voorbereid hebt. Door scaffolding toe te passen bied je als docent passende ondersteuning die je af kunt bouwen naarmate de student de strategie steeds beter en gemakkelijker toe kan passen.
Stap 5 Feedback en discussie
Geef gerichte feedback op de toepassing van de strategie door de studenten en faciliteer een discussie waarin studenten reflecteren op hun ervaring en leren van elkaar. Ga terug naar stap 3 als je merkt dat studenten jou nog niet voldoende na kunnen doen.
Stap 6 Zelfstandige Toepassing
Moedig studenten aan om de strategie zelfstandig te gebruiken in hun reguliere studieactiviteiten en geef ze opdrachten mee waarin ze dit kunnen oefenen. Ga terug naar stap 3 als je merkt dat studenten jou nog niet voldoende na kunnen doen.
Stap 7 Evaluatie en Reflectie
Evalueer de effectiviteit van de toegepaste strategie door middel van formatieve assessments of reflectieve opdrachten zoals de "three minute paper", waarbij studenten nadenken over hun leerproces en plannen voor toekomstige toepassingen.
Praktische vragen
Stap 3 is essentieel bij het aanleren van zelfregulerende strategieën. Deze stap herhalen zal het verschil maken voor jouw studenten. Een opmerking als 'dat heb ik al uitgelegd' of 'dat zou je moeten weten' (=impliciet), kun je het beste vermijden.
Begin met concrete voorbeelden te tonen van hoe deze strategieën succes hebben gebracht in vergelijkbare academische of professionele situaties. Leg de directe link tussen het gebruik van deze strategieën en verbeterde leeruitkomsten, zoals hogere cijfers of efficiënter studeren, door resultaten van studies of feedback van voormalige studenten te delen.
Volg nauwgezet de zeven stappen hierboven en bied voldoende mogelijkheden voor studenten om met diverse strategieën (opnieuw) te oefenen. Reflectie, feedback en later opnieuw proberen zijn hierbij extra belangrijke stappen. Op het moment dat het erop aankomt, zoals bij het voorbereiden voor een toets, is bij het oefenen tijdens de les voor de studenten duidelijk geworden wat de (juiste) strategie hen oplevert en zullen ze deze strategie ook daadwerkelijk toe gaan passen. Het is belangrijk dat studenten meerdere goede alternatieven hebben om een leertaak effectief aan te pakken.