Menu
    English

    Doorfluisteren

    werkvorm

    Bij de doorfluistermethode laat je de student na de instructie/demonstratie de leerstof zelf direct aan een andere student uitleggen zodat de student niet alleen beter op let, ook creëer je voor jezelf als docent / instructeur meer tijd voor andere hulpvragen.

    Deze werkvorm gebruik je voor:  samenwerken discussiëren


    De doorfluistermethode, ontwikkeld en toegepast in Stadslab Rotterdam, biedt een innovatieve benadering om complexe machines en technologieën in het onderwijs te introduceren. Traditionele groepsinstructies kunnen vaak ontoereikend zijn bij het leren van het gebruik van machines. Door studenten individueel of in kleine groepen de machine te laten bedienen terwijl ze begeleid worden door een docent of instructeur, wordt een dieper begrip en beheersing van de technologie bevorderd. Deze werkvorm is niet alleen gericht op kennisoverdracht, maar ook op het ontwikkelen van vaardigheden zoals zelfstandig leren, peer teaching en samenwerking.

    Tijdsduur
    15 - 45 minuten
    Waar
    Offline
    Begeleiding
    Begeleid
    Wanneer
    Synchroon
    Groepsgrootte
    Alle
     

    Stap 1 - Voorbereiding
    Zorg voor toegankelijke software en heldere instructies.

    Stap 2 - Gezamenlijke uitleg
    Bespreek de mogelijkheden van de machine.

    Stap 3 - Indivuele opdracht
    Leg de taak uit die elke student zal uitvoeren.

    Stap 4 - Demonstratie
    Laat de eerste student de machine bedienen terwijl (slechts een paar) anderen kijken.

    Stap 5 - Doorfluisteren
    Studenten geven instructies door aan elkaar, één voor één. Zorg voor een voorbereidende opdracht, zoals het maken van een ontwerp, waardoor de studenten bijna automatisch een andere timing hebben om bij de machine aan de slag te gaan.

    Stap 6 - Begeleiding en feedback
    Blijf beschikbaar voor vragen (dat hoeft niet in dezelfde ruimte en kan terwijl je anderen helpt) en intervenieer indien nodig.

    Stap 7 - Reflectie
    Bespreek gezamenlijk ervaringen en leeropbrengsten.

    Praktische vragen

    Vanuit een onderwijskundig perspectief biedt de doorfluistermethode een waardevolle benadering om technologisch leren te verrijken en studenten actief te betrekken bij hun eigen educatieve ervaring. Door studenten te betrekken bij het leerproces en hen verantwoordelijk te maken voor het doorgeven van kennisaan hun medestudenten, stimuleert deze methode actief leren en peerteaching (het leren door en van medestudenten).

    Een van de belangrijkste aspecten van deze werkvorm is de bevordering van zelfstandigheid en autonomie bij studenten. Door hen de verantwoordelijkheid te geven om de machine zelf te bedienen en vervolgens de instructies door te geven aan anderen, worden zij aangemoedigd om zelf oplossingen te vinden en hun begrip van de technologie te verdiepen.

    Daarnaast biedt de doorfluistermethode kansen voor samenwerkend leren en het opbouwen van een ondersteunende leergemeenschap. Studenten werken samen, delen kennis en bieden elkaar feedback, wat niet alleen hun begrip van de technologie verbetert, maar ook hun vermogen om effectief te communiceren en samen te werken.

    Door de nadruk te leggen op reflectie na afloop van het leerproces, kunnen docenten inzicht krijgen in de leerbehoeften van hun studenten en de effectiviteit van de gebruikte methoden evalueren. Deze reflectieve praktijk bevordert een cultuur van voortdurende verbetering en groei binnen het onderwijs.

    Kortom, de doorfluistermethode biedt meer dan alleen een manier om technische vaardigheden te leren; het bevordert een holistische benadering van leren waarbij studenten actief betrokken zijn, samenwerken en reflecteren om hun educatieve ervaring te verrijken.

    Ervaring van anderen

    Kom je er niet uit?