Deze werkvorm gebruik je voor: samenwerken discussiëren
Tijdsduur 15 - 45 minuten |
Waar Offline |
Begeleiding Begeleid |
Wanneer Synchroon |
Groepsgrootte Alle |
Stap 1 - Voorbereiding
Zorg voor toegankelijke software en heldere instructies.
Stap 2 - Gezamenlijke uitleg
Bespreek de mogelijkheden van de machine.
Stap 3 - Indivuele opdracht
Leg de taak uit die elke student zal uitvoeren.
Stap 4 - Demonstratie
Laat de eerste student de machine bedienen terwijl (slechts een paar) anderen kijken.
Stap 5 - Doorfluisteren
Studenten geven instructies door aan elkaar, één voor één. Zorg voor een voorbereidende opdracht, zoals het maken van een ontwerp, waardoor de studenten bijna automatisch een andere timing hebben om bij de machine aan de slag te gaan.
Stap 6 - Begeleiding en feedback
Blijf beschikbaar voor vragen (dat hoeft niet in dezelfde ruimte en kan terwijl je anderen helpt) en intervenieer indien nodig.
Stap 7 - Reflectie
Bespreek gezamenlijk ervaringen en leeropbrengsten.
Praktische vragen
Vanuit een onderwijskundig perspectief biedt de doorfluistermethode een waardevolle benadering om technologisch leren te verrijken en studenten actief te betrekken bij hun eigen educatieve ervaring. Door studenten te betrekken bij het leerproces en hen verantwoordelijk te maken voor het doorgeven van kennisaan hun medestudenten, stimuleert deze methode actief leren en peerteaching (het leren door en van medestudenten).
Een van de belangrijkste aspecten van deze werkvorm is de bevordering van zelfstandigheid en autonomie bij studenten. Door hen de verantwoordelijkheid te geven om de machine zelf te bedienen en vervolgens de instructies door te geven aan anderen, worden zij aangemoedigd om zelf oplossingen te vinden en hun begrip van de technologie te verdiepen.
Daarnaast biedt de doorfluistermethode kansen voor samenwerkend leren en het opbouwen van een ondersteunende leergemeenschap. Studenten werken samen, delen kennis en bieden elkaar feedback, wat niet alleen hun begrip van de technologie verbetert, maar ook hun vermogen om effectief te communiceren en samen te werken.
Door de nadruk te leggen op reflectie na afloop van het leerproces, kunnen docenten inzicht krijgen in de leerbehoeften van hun studenten en de effectiviteit van de gebruikte methoden evalueren. Deze reflectieve praktijk bevordert een cultuur van voortdurende verbetering en groei binnen het onderwijs.
Kortom, de doorfluistermethode biedt meer dan alleen een manier om technische vaardigheden te leren; het bevordert een holistische benadering van leren waarbij studenten actief betrokken zijn, samenwerken en reflecteren om hun educatieve ervaring te verrijken.