Deze werkvorm gebruik je voor: formatief handelen
Een rubric is een instrument om mee te evalueren. Het is een soort voorschrift om een prestatie of een product mee te waarderen. Een rubric geeft de evaluatiecriteria overzichtelijk weer en daardoor kun je deze goed inzetten om studenten duidelijkheid te verschaffen over verwachtingen.
Rubrics maken het mogelijk om zelfs complexe vaardigheden concreet te beoordelen en te kwantificeren. Zo is het handig om bij peer-feedback de studenten ook een rubric te laten hanteren omdat hierdoor de kwaliteit van de peer-feedback zal verbeteren en de subjectiviteit zal verminderen.
In de werkvorm "Rubric Routekaart: Samenwerken aan Beoordelingscriteria" ontwikkelen docenten en studenten samen een rubric voor een productieopdracht, waarbij ze het vaststellen van leerdoelen tot het definieren van beoordelingscriteria en prestatieniveaus samenwerken, om zo tot een eerlijke, transparante en gezamenlijk gedragen manier van beoordelen te komen.
Tijdsduur 5-10 minuten |
Waar online | offline |
Begeleiding begeleid |
Wanneer synchroon |
Groepsgrootte alle |
Stap 1: Introductie
Leg kort uit wat rubrics zijn en het belang ervan voor beoordeling en leren.
Stap 2: Doelen vaststellen
Bepaal samen met studenten de doelen van de opdracht.
Stap 3: Criteria brainstormen
In groepjes criteria voor de opdracht bepalen, aansluitend bij de doelen.
Stap 4: Prestatieniveaus
Als groep criteria bespreken en prestatieniveaus vaststellen
Stap 5: Rubric maken
Criteria en niveaus in een rubric samenvoegen.
Stap 6: Feedback verzamelen
Concept-rubric bespreken en aanpassen op basis van studentenfeedback.
Stap 7: Reflectie
De rubric gebruiken voor beoordeling en samen het proces evalueren
Praktische vragen
De belangrijkste voordelen van rubrics (Vernieuwenderwijs, 2016) zijn:
- Inzichtelijkheid: voor zowel student als docent wordt helder omschreven wat er verwacht wordt van de student.
- Concrete feedback: doordat duidelijk is waaraan voldaan moet worden, kan er concreet feedback gegeven worden op verbeterpunten (ook door peers).
- Kwantificeerbare gegevens: met behulp van indicatoren kun je ook lastiger te meten elementen als vaardigheden objectief beoordelen
Belangrijk aandachtspunt bij het ontwikkelen van een rubric is de afweging tussen strak meten en vrijheid van de beoordelaar. Hoe strakker de omschrijving hoe eerder de student het als een afvinklijstje gaat zijn bij het maken van een opdracht. Aan de andere kant betekent een ruimere/vagere omschrijving dat er meer kalibratie nodig is om ervoor te zorgen dat alle beoordelaars tot hetzelfde oordeel komen.