Menu
    English

    Jigsaw

    Werkvorm

    Deze werkvorm stimuleert diepgaand leren door studenten te laten specialiseren in onderwerpen en vervolgens hun kennis te delen binnen diverse expert- en homegroepen. Het resultaat? Een interactief leerproces waarbij studenten elkaar aanvullen en versterken, waardoor samenwerking en kennisdeling centraal staan.

    Deze werkvorm gebruik je voor:  samenwerken kennis verwerven


    Bij deze werkvorm worden studenten onderverdeeld in verschillende 'expertgroepen', waarbij elke groep zich verdiept in een afzonderlijk deel van het leerstof of een uniek aspect van een groter thema.

    Nadat de groepen zich hebben gespecialiseerd in hun respectievelijke onderwerpen, komen de leden uit de verschillende expertgroepen samen in nieuwe groepen. Hier delen ze hun verworven kennis met leden die andere aspecten van de thematiek hebben bestudeerd. Dit bevordert niet alleen de uitwisseling van gedetailleerde kennis, maar stimuleert ook de ontwikkeling van communicatieve vaardigheden en kritisch denken.

    Deze methode is bijzonder effectief om complexe onderwerpen begrijpelijk te maken en zorgt voor een actieve betrokkenheid van studenten bij het leerproces. Het resultaat is een rijker begrip van het onderwerp, doordat studenten zowel experts als leerlingen zijn binnen hetzelfde leertraject.

    Tijdsduur
    15-45 minuten
    Waar
    Online | Offline 
    Begeleiding
    Begeleid
    Wanneer
    Synchroon
    Groepsgrootte
    Alle
     

    Stap 1
    Kies een complex onderwerp dat in meerdere delen kan worden opgesplitst. Dit kan een hoofdstuk uit een boek zijn, een casestudy, of een complex probleem dat oplosbaar is door verschillende aspecten te begrijpen.

    Stap 2
    Deel de studenten op in kleine groepen, bij voorkeur van gelijke grootte (4 to maximaal 6 studenten). Dit is de 'thuisgroep'. Iedere student in de thuisgroep is verantwoordelijk voor een deel van de lesstof (de expert binnen de thuisgroep). Zij bestuderen de lesstof eerst individueel in de thuisgroep.

    Stap 3
    Laat de studenten met dezelfde expertise samenkomen om informatie te delen, vragen te bespreken en gezamenlijk te begrijpen hoe hun specifieke deel bijdraagt aan het geheel.

    Stap 4
    Laat de studenten nu terugkeren in de thuisgroep. De experts lichten nu aan elkaar toe wat ze geleerd hebben zodat de hele groep de lesstof heeft behandeld

    Stap 5
    Zorg dat de studenten de stof in een gezamenlijke opdracht terug moeten koppelen. Dit kan in de vorm van een opdracht die je geeft aan de groep, een klassikale terugkoppeling per groep of een quiz/test, etc.

    Praktische vragen

    Omdat je als begeleider in deze vorm tijd hebt om de groepsprocessen te volgen kun je goed het groepsproces monitoren. Let op of de groepen de inhoud bespreken, de tijd bewaken en bij je terecht kunnen met vragen als de groep er niet uit komt. Je kunt hier vorm aan geven door:

    • Ondersteunend materiaal voor de groep per onderwerp klaar te leggen (checklists kunnen helpen om het gesprek te structureren)
    • Maak duidelijk dat studenten verantwoordelijk zijn voor de kennisoverdracht. Doe dit vooraf!
    • Maak ook in deze vorm gebruik van een afsluitende evaluatie. Denk bijvoorbeeld aan een klassikale terugkoppeling of als variant een quiz 

    Deze vorm gebruikt een aantal principes die er voor zorgen dat studenten tijdens de samenwerking allemaal betrokken en geactiveerd worden. Dit versterkt het leren. Een aantal van deze principes waar deze vorm gebruik van maakt:

    • Wederzijdse afhankelijkheid: de studenten moeten samen de stof begrijpen en vervolgens overbrengen aan
    • Iedereen doet mee: alle studenten moeten bij stap 4 en 5 kennis brengen en halen
    • Actieve verwerking: de student moet zelf de stof organiseren en begrijpen. Door het uitleggen aan elkaar wordt de student gedwongen om de stof in eigen woorden te herhalen.

    Ervaring van anderen

    Suggesties voor applicaties en faciliteiten

    Kom je er niet uit?