Deze werkvorm gebruik je voor: samenwerken discussiëren
Tijdsduur 5-15 minuten |
Waar Online | Offline |
Begeleiding Begeleid |
Wanneer Synchroon |
Groepsgrootte Alle |
Stap 1
Kies een opdracht waar studenten in samenwerkingsgroepen over moeten brainstormen.
Stap 2
Laat elk idee noteren op een post-it.
Stap 3
Vraag studenten een horizontale en verticale as te tekenen met daarop een categorie. Denk bijvoorbeeld aan 'haalbaar- niet haalbaar' en 'origineel - niet origineel'.
Stap 4
Laat studenten overleggen waar hun ideeën (=post-its) in hun matrix komen.
Stap 5
Studenten kiezen op basis van hun matrix het meest geschikte idee om uit te werken.
Praktische vragen
Combineer de matrixwerkvorm met andere methoden zoals discussies, presentaties, en projectwerk. Gebruik de resultaten van de matrix als basis voor verdere onderzoeksvragen of als startpunt voor groepsprojecten.
Analyseer de matrix om te zien welke ideeën het meest potentieel hebben. Gebruik deze ideeën als basis voor verdere lessen of projecten. Dit kan ook helpen om hiaten in kennis of vaardigheden te identificeren die in toekomstige lessen aangepakt kunnen worden.
Kies assen die relevant zijn voor het onderwerp en die duidelijke, meetbare tegenstellingen bieden. Bijvoorbeeld, voor een marketingproject kunnen de assen ‘kosten’ en ‘impact’ zijn. Dit helpt studenten om hun ideeën te evalueren op basis van belangrijke criteria.
Door ideeën te plaatsen op assen met tegenovergestelde kenmerken, worden studenten gedwongen om hun ideeën te evalueren en te vergelijken. Dit proces stimuleert kritisch denken omdat studenten moeten nadenken over de waarde en haalbaarheid van elk idee.