Menu
    English

    Matrix brainstorm

    werkvorm

    Gebruik deze werkvorm om ideeën uit brainstorm te structureren. Met behulp van twee assen met tegenovergestelde kenmerken plaatsen studenten ideeën in de matrix. Vanuit deze structuur kunnen studenten aan de slag met het uitwerken van de meest geschikte ideeën. Ook kan de matrix duidelijk maken in welke richting nog te weinig ideeën heeft opgeleverd.

    Deze werkvorm gebruik je voor:  samenwerken discussiëren


    Tijdsduur
    5-15 minuten
    Waar
    Online | Offline 
    Begeleiding
    Begeleid
    Wanneer
    Synchroon
    Groepsgrootte
    Alle
     

    Stap 1
    Kies een opdracht waar studenten in samenwerkingsgroepen over moeten brainstormen. 

    Stap 2
    Laat elk idee noteren op een post-it.

    Stap 3
    Vraag studenten een horizontale en verticale as te tekenen met daarop een categorie. Denk bijvoorbeeld aan 'haalbaar- niet haalbaar' en 'origineel - niet origineel'. 

    Stap 4
    Laat studenten overleggen waar hun ideeën (=post-its) in hun matrix komen.

    Stap 5
    Studenten kiezen op basis van hun matrix het meest geschikte idee om uit te werken. 

    Praktische vragen

    Combineer de matrixwerkvorm met andere methoden zoals discussies, presentaties, en projectwerk. Gebruik de resultaten van de matrix als basis voor verdere onderzoeksvragen of als startpunt voor groepsprojecten.

    Analyseer de matrix om te zien welke ideeën het meest potentieel hebben. Gebruik deze ideeën als basis voor verdere lessen of projecten. Dit kan ook helpen om hiaten in kennis of vaardigheden te identificeren die in toekomstige lessen aangepakt kunnen worden.

    Kies assen die relevant zijn voor het onderwerp en die duidelijke, meetbare tegenstellingen bieden. Bijvoorbeeld, voor een marketingproject kunnen de assen ‘kosten’ en ‘impact’ zijn. Dit helpt studenten om hun ideeën te evalueren op basis van belangrijke criteria.

    Door ideeën te plaatsen op assen met tegenovergestelde kenmerken, worden studenten gedwongen om hun ideeën te evalueren en te vergelijken. Dit proces stimuleert kritisch denken omdat studenten moeten nadenken over de waarde en haalbaarheid van elk idee.

    Suggesties voor applicaties en faciliteiten