Deze werkvorm gebruik je voor: voorkennis activeren formatief handelen zelfregulerend leren
Tijdsduur 5 - 15 minuten |
Waar online | offline | |
Begeleiding begeleid |
Wanneer synchroon |
Groepsgrootte alle |
Stap 1
Begin met een korte introductie van wat een mindmap is en hoe het studenten kan helpen bij het organiseren en visualiseren van ideeën. Leg uit dat een mindmap een diagram is dat begint met een centraal onderwerp en vervolgens vertakt naar subonderwerpen en details.
Stap 2
Geef eventueel een demonstratie van het maken van een eenvoudige mindmap.
Stap 3
Geef de studenten een opdracht om zelf een mindmap te maken. Geef duidelijke instructies over het onderwerp waarover ze moeten nadenken en organiseren.
Stap 4
Geef feedback en begeleiding om ervoor te zorgen dat studenten de juiste informatie opnemen en effectieve visuele connecties maken tussen de verschillende onderwerpen.
Stap 5
Laat de studenten hun mindmaps met elkaar delen en bespreken. Moedig hen aan om te praten over hun keuzes voor organisatie, kleurgebruik en symbolen.
Stap 6
Sluit af met een reflectiemoment waarbij studenten nadenken over hoe het maken van een mindmap hen heeft geholpen om complexe informatie te begrijpen en te onthouden. Bespreek of het nut kan hebben om mindmaps in hun eigen studiepraktijk te blijven gebruiken.
Praktische vragen
Je kunt mindmaps integreren door studenten actief te betrekken bij het maken van mindmaps tijdens de les. Geef hen de ruimte om belangrijke concepten en verbanden visueel weer te geven. Bespreek vervolgens de gemaakte mindmaps om begrip te versterken.
Mindmaps helpen studenten bij het organiseren van informatie, het visualiseren van relaties tussen concepten en het bevorderen van creatief denken. Ze kunnen studenten helpen om complexe onderwerpen beter te begrijpen en informatie effectiever te onthouden.
Brainstormen is een werkvorm waarbij studenten ideeën bedenken zonder vaste structuur, terwijl een mindmap een georganiseerde (visuele) weergave is van ideeën waarbij de focus ligt op het in kaart brengen van relaties tussen concepten. Brainstormen kan een startpunt zijn voor het maken van een mindmap, waarbij de ideeën vervolgens worden geordend en gevisualiseerd in een meer gestructureerde vorm.
Wil je aan de slag met een 'brainstorm' in je les, kijk dan eens hier.