Menu
    English

    Online forum

    werkvorm

    Met een online forum kunnen docenten diepgaandere bijdragen van studenten aanmoedigen. Het biedt flexibele deelnamemogelijkheden, bewaart discussies en geeft alle studenten gelijke kansen om mee te doen. De verschillende standpunten maken het leerproces interessanter, terwijl feedback en reflectie helpen om meer te leren.

    Deze werkvorm gebruik je voor:  samenwerken discussiëren


    Tijdsduur
    15-45 minuten
    Waar
    online
    Begeleiding
    onbegeleid
    Wanneer
    asynchroon
    Groepsgrootte
    alle
     

    Stap 1
    Bepaal welk onderwerp, idee of probleem voor studenten van belang is om met elkaar over in discussie te gaan. Zorg dat dit een concept is dat al eerder in de les is uitgelegd of waar studenten zich op kunnen inlezen of een video over kunnen bekijken.  

    Stap 2
    Maak een online forum aan in een geschikte applicatie en leg in de beschrijving duidelijk uit over welk onderwerp, idee of probleem je wil dat ze nadenken en discussiëren. Sommige applicaties zoals Brightspace bieden de mogelijkheid om studenten te stimuleren om eerst na te denken over het concept voor ze de input van andere studenten kunnen inzien doordat studenten zelf eerst een thread moeten starten voor ze andere threats kunnen lezen en beantwoorden. 

    Stap 3
    Lever in de beschrijving ook de bronnen aan die studenten moeten bestuderen of waarover ze een discussie moeten voeren.  Benoem in de bijdrage ook de randvoorwaarden en regels in het online forum. Denk aan de online omgangsvormen en het taalgebruik, maar ook aan het onderbouwen van eigen input.  

    Stap 4
    Laat studenten een eigen thread starten en reageren op ten minste drie ‘threads’ van andere studenten.  

    Stap 5
    Zorg ervoor dat de (uitkomsten van) het online forum een plaats krijgt in het leerproces van studenten en dat ze er actief mee aan de slag gaan. Dit kan in een (online) groepsopdracht of in een plenaire bespreking van de zaken die jou als docent zijn opgevallen in de eerstvolgende les.  

    Praktische vragen

    Het voordeel van een online forum is dat studenten op verschillende tijdstippen kunnen deelnemen aan discussies en dat er tijd is voor uitgebreidere discussies. Daarnaast kan het voor sommige studenten makkelijker zijn om online hun gedachten te uiten in plaats van in direct contact met klasgenoten. Wanneer directe interactie, non-verbale communicatie en/of spontane reacties gewenst zijn, is het handiger om live in de klas een discussie te voeren. 

    Om actieve deelname in een online forum te bevorderen, is het belangrijk om duidelijke verwachtingen te stellen en richtlijnen te communiceren. Kies boeiende en relevante onderwerpen, varieer in opdrachten en overweeg incentives, zoals badges. Zorg er voor dat je beschikbaar bent voor vragen en ondersteuning en geef regelmatig positieve feedback op de bijdragen van studenten. Ook kan je gebruik maken van zelfreflectie of peerfeedback over de kwaliteit van de bijdragen aan de discussie. 

    Stel duidelijke gedragsregels op en monitor het forum op ongepast gedrag. Een voorbeeld van een gedragsregel is bijvoorbeeld als volgt: “Wij communiceren respectvol met elkaar en iedereen draagt daar aan bij. Ongepast gedrag wordt niet getolereerd en beledigende taal, discriminerende opmerkingen en persoonlijke aanvallen worden vermedenHoud de discussies gericht op ideeën en meningen in plaats van op de persoon. Als je het niet eens bent met een bijdrage, geef dan constructieve feedback op een respectvolle manier. "  

    Suggesties voor applicaties en faciliteiten

    Kom je er niet uit?