Menu
    English

    Opiniepeiling

    werkvorm

    Door studenten te betrekken bij inhoudelijke discussies en opinies te verzamelen, stimuleer je kritisch denken en actieve participatie. Gebruik deze peilingen om diverse standpunten te verkennen, debatten te faciliteren en studenten aan te moedigen om hun standpunten te onderbouwen met argumenten.

    Deze werkvorm gebruik je voor:  discussiëren


    Tijdsduur
    15 - 45 minuten
    Waar
    Online | Offline |
    Begeleiding
    Begeleid
    Wanneer
    synchroon
    Groepsgrootte
    klas
     

    Stap 1
    Kies een relevant en controversieel onderwerp dat aansluit bij het curriculum en de interesse van studenten, zoals ethische dilemma's, maatschappelijke kwesties of actuele thema's.

    Stap 2
    Ontwikkel duidelijke en uitdagende stellingen die studenten uitnodigen om hun opinie te geven en argumenten te onderbouwen. Zorg voor een evenwichtige mix van pro- en contra-stellingen.

    Stap 3
    Beslis over de debatstructuur, zoals het aantal rondes, spreektijden en regels voor deelname. Overweeg ook of je het debat klassikaal of in kleinere groepen wilt organiseren.

    Stap 4
    Gebruik de stellingen als basis voor een opiniepeiling waarin studenten hun standpunt kunnen aangeven. Geef hen de mogelijkheid om hun antwoorden te motiveren met argumenten. Deze stap kun je eventueel voor het debat al uitvragen door middel van een online tool. 

    Stap 5
    Plan een debatsessie waarin studenten hun standpunten kunnen presenteren en verdedigen. Moedig een respectvolle uitwisseling van ideeën aan en faciliteer een constructieve discussie.

    Stap 6
    Na afloop van het debat, reflecteer op de gepresenteerde standpunten en discussies. Bespreek de ervaring met studenten en benadruk het belang van kritisch denken en respectvolle communicatie.

    Praktische vragen

    Zorg voor een boeiend en relevant debatonderwerp dat aansluit bij hun interesses en het curriculum. Gebruik ook uitdagende stellingen die studenten uitnodigen om hun mening te geven en zich betrokken te voelen bij de discussie.

    Zie dit als een kans om studenten te leren hoe ze respectvol met verschillende standpunten kunnen omgaan. Moedig studenten aan om elkaars argumenten te bevragen en te weerleggen op basis van feiten en logica. Als docent kun je ook ingrijpen om de discussie in goede banen te leiden en te zorgen voor een constructieve uitwisseling van ideeën.

    Suggesties voor applicaties en faciliteiten