Menu
    English

    Peerfeedback geven

    Werkvorm

    Bij peerfeedback geven studenten aan de hand van vastgestelde beoordelingscriteria feedback op elkaar. De docent creëert een gestructureerde en georganiseerde setting waarin studenten durven feedback te geven en op gekregen feedback te reageren.

    Deze werkvorm gebruik je voor:  formatief handelen 


    Het inzetten van peerfeedback tijdens een cursus heeft meerdere voordelen. De student krijgt vaker en vanuit verschillende invalshoeken feedback om de kwaliteit van het eindproduct te verbeteren. Studenten kijken naar elkaars feedback en durven kritische vragen te stellen, waardoor er een inhoudelijke discussie kan ontstaan. Daarbij begrijpen studenten elkaars feedback vaak beter dan de feedback van de docent omdat ze elkaars taal spreken. Het geven van feedback is minstens net zo leerzaam als het krijgen ervan. Het helpt studenten om hun eigen leerproces te evalueren, controleren en reguleren. Studenten zien hoe de opdracht op andere manieren benaderd had kunnen worden. Door objectieve beoordelingscriteria te gebruiken om het werk van anderen te beoordelen, kunnen zij dit ook gebruiken om hun eigen werk objectiever te beoordelen.

    Tijdsduur
    15-45 minuten
    Waar
    online | offline 
    Begeleiding
    begeleid
    Wanneer
    A-synchroon
    Groepsgrootte
    alle
     

    Voorbereiden

    Het effectief inzetten van peerfeedback vereist een gestructureerde en georganiseerde setting. Denk hierbij aan:

    • Hoe vaak geven studenten feedback tijdens de cursus?
    • Geven studenten online of offline feedback?
    • Geven zij individueel of in groepjes feedback op het werk van anderen?
    • Geven studenten feedback op inhoud, gedrag of vaardigheden?
    • Moeten studenten verplicht werk inleveren om feedback te mogen geven op anderen?

    Stap 1: Doel
    Je geeft de student een opdracht, bijvoorbeeld het schrijven van een betoog. Het doel van de opdracht is helder voor de student.

    Stap 2: Feedback instructie
    Geef instructie aan de stunten over het geven van constructieve feedback. Het geven van goede feedback is een vaardigheid die getraind moet worden. Studenten hoeven in de feedback niet de foute antwoorden te verbeteren, maar kunnen aan de hand van kritische vragen hun medestudent de goede kant op wijzen. Laat aan de hand van voorbeelden zien wat constructieve feedback is.

    Stap 3: Beoordelingscriteria opstellen
    Stel de beoordelingscriteria vast. Dit kunnen door jou opgestelde beoordelingscriteria zijn of de rubric van de eindopdracht, maar de beoordelingscriteria kunnen ook samen met studenten opgesteld worden in de les. Benadruk dat er zowel sterke punten als verbeterpunten benoemd mogen worden.

    Stap 4: Feedback geven
    De student levert de opdracht voor de deadline in en geeft vervolgens feedback aan een medestudent. Jij monitort het proces in de les of online.

    Stap 5: Feedback ontvangen
    De student ontvangt feedback terug van een medestudent. Jij monitort het proces in de les of online.

    Stap 6: Reflecteren
    Bespreek de ontvangen feedback centraal of in kleine groepjes. Dit biedt de studenten de kans om een inhoudelijke discussie over de feedback te voeren. Studenten horen hoe hun feedback is aangekomen bij hun medestudenten. Ook als studenten online feedback geven op elkaar is het belangrijk om de studenten de mogelijkheid te geven om in de les met elkaar in gesprek te gaan hierover.

    Stap 7: Verwerken
    Het is belangrijk om studenten de mogelijkheid te geven om hun product te verbeteren. Dit kan zowel in de les als thuis. De studenten kunnen wat zij geleerd hebben van de ontvangen en gegeven feedback gebruiken om hun eigen werk te evalueren en de kwaliteit van hun product te verbeteren..

    Stap 8: Leerdoelen
    De student stelt nieuwe leerdoelen op voor een volgende feedbackronde. Indien nodig scherp jij voor een volgende ronde peerfeedback de beoordelingscriteria aan.

    Bron afbeelding: SURF

    Praktische vragen

    Wanneer studenten feedback geven op de inhoud van een product, is het belangrijk om studenten aan te leren om hun feedback op te bouwen uit vier onderdelen: 

    1. Een oordeel over een bewering in de tekst;
    2. Een onderbouwing van dat oordeel;
    3. Een suggestie ter verbetering;
    4. Een verwjzing naar een onderbouwende bron.

    Het al dan niet anoniem geven van peerfeedback hangt af van de doelen en de dynamiek van de groep:

    • Anonieme feedback: Dit kan ervoor zorgen dat studenten eerlijker en directer zijn in hun feedback, omdat zij minder bang zijn voor persoonlijke confrontaties. Het kan ook helpen om vooroordelen te verminderen en de focus op de inhoud van de feedback te leggen.

    • Niet-anonieme feedback: Dit bevordert open communicatie en verantwoordelijkheid. Studenten leren om constructieve kritiek te geven en te ontvangen in een professionele en respectvolle manier. Het kan ook de samenwerking en vertrouwensband binnen de groep versterken.

    Over het algemeen moeten studenten erg wennen aan het geven van feedback aan bekenden. Een eerste oefenronde met anonieme feedback kan ervoor zorgen dat studenten veilig kunnen oefenen. Wanneer je gebruik maakt van een online tool, is de gever van de anonieme feedback meestal wel zichtbaar voor de docent.

    Een mix van anonieme en niet-anonieme feedback kan ook een optie zijn, bijvoorbeeld door anonieme feedback te gebruiken voor gevoelige onderwerpen en niet-anonieme feedback voor andere opdrachten.

    Ervaring van anderen

    Suggesties voor applicaties en faciliteiten