Deze werkvorm gebruik je voor: samenwerken discussiëren
Tijdsduur 5-15 minuten |
Waar Online | Offline | Hybride |
Begeleiding Begeleid |
Wanneer Synchroon |
Groepsgrootte Groepen, Klassen |
Stap 1
Verdeel de studenten in groepen van vier en geef elke groep een A3-papier.
Stap 2
Laat de studenten een vierhoek in het midden van het papier tekenen, met lijnen vanuit elke hoek naar de rand van het papier, zodat er vier gelijke delen ontstaan.
Stap 3
Deel een vraag met de studenten en laat elke student zijn eigen antwoord op de vraag in zijn eigen deel van de placemat noteren.
Stap 4
Geef studenten een aantal minuten om hun antwoorden te bespreken en te onderhandelen over het beste antwoord. Het beste antwoord noteren ze in het midden van de placemat.
Stap 5
Bespreek de beste antwoorden met de klas en bepaal welke groep uiteindelijk het beste antwoord heeft geformuleerd en waarom.
Praktische vragen
Feedback van medestudenten kan studenten helpen om verschillende perspectieven te begrijpen, zwakke punten in de antwoorden te identificeren en suggesties te krijgen voor verbetering, wat leidt tot een beter en meer doordacht eindantwoord.
De ‘placemat’-werkvorm kan worden aangepast door de centrale vraag te veranderen naar een onderwerp dat relevant is voor het specifieke vakgebied. Bijvoorbeeld, in een geschiedenisles bij de lerarenopleiding zou de vraag kunnen zijn: “Wat waren de belangrijkste oorzaken van de Eerste Wereldoorlog?”
Deze werkvorm is flexibel en kan worden aangepast aan verschillende leerdoelen en vakgebieden. Hier volgen vijf toepassingen:
- Onderzoeksrapportage: Laat studenten de verschillende onderdelen van een onderzoeksrapportage opschrijven en bespreken, zoals de inleiding, methodologie, resultaten en conclusie.
- Literatuuranalyse: Gebruik de werkvorm om verschillende interpretaties van een literair werk te verzamelen en te bespreken. Elke student kan een ander aspect van het werk analyseren, zoals thema’s, personages, symboliek en stijl.
- Probleemoplossing: Laat studenten een complex probleem analyseren en mogelijke oplossingen bedenken. Elke student kan een andere oplossing voorstellen en samen kunnen ze de beste aanpak kiezen.
- Projectplanning: Gebruik de ‘placemat’ om de taken en verantwoordelijkheden binnen een projectteam te verdelen. Elke student kan zijn eigen taken opschrijven en vervolgens kunnen ze de planning in het midden samenstellen.
- Debatvoorbereiding: Laat studenten argumenten voor en tegen een stelling opschrijven. Vervolgens kunnen ze de sterkste argumenten in het midden zetten en deze gebruiken voor een klassikaal debat.