Deze applicatie gebruik je voor: discussiëren formatief handelen
Een responsiecollege kun je inzetten:
- als onderdeel van flipped classroom
- bij het verhelderen van een moeilijk concept
- voorafgaand aan een tentamen, stage of complexe opdracht
- bij het geven van collectieve feedback
Tijdsduur 15 - 45 minuten |
Waar Online | Offline |
Begeleiding Begeleid |
Wanneer Synchroon |
Groepsgrootte College |
Stap 1
Zet van te voren op de digitale leeromgeving welke vakinhoud de studenten moeten bestuderen. Dit kan alle literatuur voor het tentamen zijn, maar ook een onderdeel hiervan. Benadruk in voorgaande lessen dat deze voorbereiding belangrijk is voor de behandelde inhoud.
Stap 2
Bedenk of studenten de vragen van medestudenten vooraf mogen zien en kies een bijbehorende (digitale) inlevermethode. Nodig studenten uit om hun vragen vooraf in te dienen. Bekijk onderaan de aanbevolen applicaties om digitaal vragen op te halen.
Stap 3
Stem jouw verhaal en presentatie af op de ingestuurde vragen. Bedenk ook of jij alleen antwoord geeft op de vragen of dat studenten ook op elkaar mogen reageren.
Stap 4
Geef het responsiecollege.
Stap 5
Zet de presentatie inclusief antwoorden op veelgestelde vragen of misvattingen op het LMS.
Praktische vragen
Bij het bepalen van de vakinhoud die studenten moeten bestuderen voor een responsiecollege, is het belangrijk om het doel in gedachten te houden waarvoor je het responsiecollege inzet.
Flipped classroom
Laat studenten bronnen bestuderen en vragen insturen die zij nodig hebben om actief deel te nemen aan discussies tijdens het responsiecollege. Geef eventueel ook discussiepunten die studenten kunnen voorbereiden.
Verhelderen van een moeilijk concept
Laat studenten bronnnen bestuderen en vragen insturen over onderwerpen waarvan je weet dat er veel misvattingen over bestaan.
Voorafgaand aan een tentamen, stage of complexe opdracht
Focus op materiaal dat belangrijk is voor het succesvol afronden van het tentamen, de stage of de complexe opdracht. Dit kunnen onderwerpen zijn waarover veel misvattingen bestaan of waarvan je hebt geconstateerd dat studenten de stof nog niet voldoende beheersen.
Het geven van collectieve feedback
Kies voorbeelden van studentenwerk of veelvoorkomende fouten die tijdens eerdere (formatieve) beoordelingen zijn opgevallen. Je kunt er ook voor kiezen om studenten werk in te laten sturen dat tijdens het college als voorbeeld kan worden gebruikt.
Gebruik een stemsysteem
Laat studenten stemmen op de vragen die zij het liefst beantwoord willen krijgen. Dit kan zowel voorafgaand of bij de start van het college. Bekijk de voorgestelde applicaties onderaan voor inspiratie.
Prioriteer vragen
Bekijk zelf de ingediende vragen en groepeer vragen per thema. Prioriteer de vragen die het vaakst voorkomen en/of het belangrijkste zijn om te verhelderen.
Bereid een FAQ voor
Wanneer bepaalde vragen zeer vaak worden gesteld, overweeg dan om een FAQ-sectie (Frequently Asked Questions) op te nemen in de digitale leeromgeving. Dit kan studenten helpen om na afloop van het college snel antwoorden te vinden op veelgestelde vragen.
Bronnen
Hoogeveen, P. & Winkels, J. (1996). Het didactische werkvormenboek. Variatie en differentiatie in de praktijk. Assen: Van Gorcum & Comp. (5e druk 2000).
Universiteit Gent. (2024, februari 22). Responsiecollege (online). Opgehaald van Onderwijstips: https://onderwijstips.ugent.be/nl/tips/online-responsiecollege/