Deze werkvorm gebruik je voor: kennis verwervenformatief handelen
Uitgewerkte voorbeelden werken goed omdat deze studenten een duidelijk en gestructureerd model bieden van hoe een probleem opgelost kan worden. Dit is vooral nuttig bij het leren van nieuwe of ingewikkelde concepten, omdat het de behoefte vermindert om elk detail zelfstandig uit te werken. Uitgewerkte voorbeelden helpen bij het ontwikkelen van schema's, mentale structuren die essentieel zijn voor probleemoplossing en het toepassen van kennis in nieuwe situaties. Bovendien sluit deze methode aan bij de constructivistische benadering van leren, waarbij studenten actief kennis construeren op basis van begeleide interacties met de leerstof.
Om effectief gebruik te maken van uitgewerkte voorbeelden in je lessen, kun je de onderstaande activiteit en stappen toepassen. Het inzetten van uitgewerkte voorbeelden leidt tot dieper leren en een betere voorbereiding op het toepassen van kennis in verschillende contexten.
Tijdsduur 5-15 minuten |
Waar Online | Offline | hybride |
Begeleiding (On)begeleid |
Wanneer (a)synchroon |
Groepsgrootte Alle |
Stap 1
Kies een complex leerdoel waarvoor uitgewerkte voorbeelden nuttig zijn.
Stap 2
Selecteer relevante en representatieve problemen of taken die je wilt uitleggen. Varieer in moeilijkheidsgraad en sluit aan bij de voorkennis van je studenten. Gebruik minimaal twee tot drie voorbeelden per concept om variatie te bieden en het begrip te versterken.
Stap 3
Bereid gedetailleerde, stap-voor-stap oplossingen voor deze problemen of taken voor.
Stap 4
Leg de stappen en redeneringen duidelijk en logisch uit, eventueel met hardop denken.
Stap 5
Betrek je studenten actief door hen vragen te stellen en hen te laten voorspellen wat de volgende stap is.
Stap 6
Zorg voor vergelijkbare oefenopgaven zodat studenten de uitgewerkte voorbeelden kunnen toepassen en versterken.
Praktische vragen
Moedig actieve betrokkenheid aan door vragen te stellen, studenten te laten voorspellen wat de volgende stap is, en hen te laten uitleggen waarom een bepaalde stap wordt genomen. Dit bevordert actief leren en dieper begrip.
Gebruik diverse presentatiewijzen, zoals visuele schema's, mondelinge uitleg, en interactieve tools. Dit spreekt verschillende leervoorkeuren aan en helpt studenten met verschillende voorkeuren en leerstrategieën het concept beter te begrijpen.
Cognitive overload treedt op wanneer de hoeveelheid informatie die een student moet verwerken het werkgeheugen overbelast. Het werkgeheugen heeft een beperkte capaciteit en als deze wordt overschreden, wordt het moeilijk voor studenten om nieuwe informatie effectief te begrijpen en te onthouden.
Bij uitgewerkte voorbeelden bied je een stapsgewijze instructies aan, zodat studenten zich kunnen concentreren op één aspect tegelijk.
Om overbelasting van het werkgeheugen te voorkomen kun je het volgende doen:
- Presenteer nieuwe informatie in kleine, hapklare stukken (chunking).
- Koppel nieuwe informatie aan bestaande kennis om de verwerking te vergemakkelijken.
- Gebruik duidelijke, logische structuren en samenvattingen.
- Maak gebruik van diagrammen, afbeeldingen en andere visuele hulpmiddelen om de informatie te verduidelijken en de cognitieve belasting te verminderen.
Op de Hogeschool Rotterdam Sharepoint HR Actief Leren in Brightspace vind je meer informatie over het gebruik van voorbeelden in Brightspace:
Bouwsteen 3: Geef voorbeelden (sharepoint.com)