Menu
    English

    FeedbackFruits - Peer Review

    applicatie

    Peerfeedback is één van de vormen van feedback die je als docent kunt inzetten in je onderwijs waarbij studenten feedback geven op elkaars werk. Hierdoor worden zij actief betrokken in het leerproces. Peerfeedback draagt bij aan effectief leren doordat het samenwerking, begrip en motivatie bevordert (Harelli & Hess, 2008).

    Deze applicatie gebruik je voor:  formatief handelen feedback


    Kracht van deze applicatie

    Peerfeedback is een arbeidsintensief proces qua organisatie. FeedbackFruits helpt dit proces te automatiseren. Ook past het goed bij blended learning, waarbij studenten zelf online vóór de les feedback geven en in de les tijd kan worden besteed aan het bespreken van de feedback. 

    Indruk van FeedbackFruits - peerreview

    In bovenstaande video krijg je een indruk van Peer Review vanuit het perspectief van de student [duur: 6:30 min]. 

    In bovenstaande video krijg je een indruk van Peer Review vanuit het perspectief van de docent [duur: 2:08]. 

    Praktische vragen

    FeedbackFruits is onderdeel van de DLO (Digitale LeerOmgeving) van Hogeschool Rotterdam. Dit betekent dat jij als docent hier direct mee aan de slag kunt. FeedbackFruits heeft geen eigen omgeving, maar werkt vanuit Brightspace. Voor meer informatie over FeedbackFruits en Brightspace ga je naar de desbetreffende screenstepslive pagina van de hogeschool. 

    Om constructieve feedback te bevorderen, is het belangrijk om duidelijke richtlijnen en criteria voor feedback te verstrekken aan de studenten. In FeedbackFruits moet je voor studenten criteria opstellen waarop zij het werk van peers gaan beoordelen. Hierdoor kun je sturen op specifieke feedback en weten studenten beter wat er van hen wordt verwacht bij het geven van de feedback. 

    Het al dan niet anoniem geven van peerfeedback hangt af van de doelen en de dynamiek van de groep:

    • Anonieme feedback: Dit kan ervoor zorgen dat studenten eerlijker en directer zijn in hun feedback, omdat zij minder bang zijn voor persoonlijke confrontaties. Het kan ook helpen om vooroordelen te verminderen en de focus op de inhoud van de feedback te leggen.

    • Niet-anonieme feedback: Dit bevordert open communicatie en verantwoordelijkheid. Studenten leren om constructieve kritiek te geven en te ontvangen in een professionele en respectvolle manier. Het kan ook de samenwerking en vertrouwensband binnen de groep versterken.

    Over het algemeen moeten studenten erg wennen aan het geven van feedback aan bekenden. Een eerste oefenronde met anonieme feedback kan ervoor zorgen dat studenten veilig kunnen oefenen. Wanneer je gebruik maakt van een online tool, is de gever van de anonieme feedback meestal wel zichtbaar voor de docent.

    Een mix van anonieme en niet-anonieme feedback kan ook een optie zijn, bijvoorbeeld door anonieme feedback te gebruiken voor gevoelige onderwerpen en niet-anonieme feedback voor andere opdrachten.

    Ervaring van anderen

    Deze tool voldoet aan de privacy- en securitystandaarden van Hogeschool Rotterdam


    Deze tool wordt ondersteund door I&DT en er is extra ondersteuning vanuit de leverancier. Wanneer je een FeedbackFruits opdracht aanmaakt en je hebt een vraag kun je contact opnemen met FeedbackFruits door op de -knop te drukken.

    Kom je er niet uit?