Menu
    English

    Brightspace - opdrachten

    applicatie

    Houd overzicht over de voortgang van jouw studenten door gebruik te maken van de opdrachtentool in het LMS Brightspace. Laat studenten werk zoals documenten, video's of analyses inleveren en voorzie deze inleveringen eenvoudig van feedback of een beoordeling.

    Kracht van deze applicatie

    Een van de belangrijkste voordelen van de opdrachten-tool is het centrale beheer van opdrachten. Je kunt als docent alle opdrachten op één plek organiseren, instructies opstellen, deadlines instellen en beoordelingscriteria bepalen. Dit zorgt voor overzicht voor de student en consistentie in het lesmateriaal.

    Daarnaast biedt de opdrachtentool flexibele instellingen voor opdrachten, waardoor je verschillende typen opdrachten kunt maken, zoals individuele of groepsopdrachten, met variabele deadlines en diverse inlevermethoden zoals de hoeveelheid inleveringen of het type bestand dat moet worden aangeleverd.

    Een andere waardevolle functie is de geautomatiseerde feedback en beoordeling. Terwijl sommige opdrachten automatisch worden beoordeeld, kun je gemakkelijk handmatige feedback geven en beoordelingen toekennen voor andere opdrachten. Bovendien integreert Brightspace met Turnitin, waardoor docenten eenvoudig plagiaat kunnen opsporen en beheren, en studenten duidelijke toegang hebben tot instructies en deadlines.

    Kortom, de opdrachtentool in Brightspace biedt jou als docent een complete en gebruiksvriendelijke oplossing voor het effectief beheren van opdrachten en inleveringen van studenten. 

    Indruk van Brightspace - opdrachten

    In bovenstaande video krijg je kort uitgelegd welke mogelijkheden jij als docent hebt bij het aanmaken van een opdracht voor jouw studenten. Ben je benieuwd naar praktische vragen waar je rekening mee kunt houden of ervaringen van collega's van de Hogeschool? Kijk dan hieronder. 

    Praktische vragen

    Om formatieve beoordelingen te integreren, kun je overwegen om rubrics toe te voegen aan je opdrachten in Brightspace. Rubrics bieden heldere criteria voor beoordeling en stellen studenten in staat om gerichte feedback te ontvangen die hen helpt hun prestaties te verbeteren. Bij het maken van een opdracht kun je een rubric toevoegen en deze koppelen aan specifieke beoordelingscriteria. Dit bevordert niet alleen de transparantie in beoordeling, maar ook de ontwikkeling van studenten. Lees hier meer over het gebruik van de tool 'Rubrics' in Brightspace. 

    Om adaptieve opdrachten te ontwerpen, kun je gebruikmaken van de mogelijkheden voor differentiatie binnen Brightspace. Pas opdrachten aan op basis van de voortgang en behoeften van individuele studenten. Je kunt bijvoorbeeld alternatieve opdrachten aanbieden op basis van vooraf gedefinieerde criteria of studenten verschillende moeilijkheidsgraden geven. Door het gebruik van adaptieve opdrachten kunnen studenten op hun eigen niveau worden uitgedaagd en gestimuleerd om te groeien. Experimenteer met deze functies binnen de opdrachtentool om een inclusieve en gepersonaliseerde leeromgeving te creëren.

    Ervaring van anderen

    Joop Slaa

    Joop Slaa

    Naast het beschikbaar stellen van lesmateriaal, maken we veel gebruik van de opdrachtentool en inlevermappen. Voorbeelden zijn: opdrachten in jaar 1 van een Excel bestand, Visio tekening en Word bestand, portfolio's voor de assessments in jaar 2, 3 en 4, zelfgemaakte filmpjes bij Warmteoverdracht. In een handomdraai heb je een inlevermap gemaakt, je stelt eventueel de deadlines in, je bepaalt of de student één product mag inleveren of meer. De feedback plaats je als tekst en eventueel een bestand bij de Evaluatie per student. Eventueel voeg je een beoordeling toe, zodat je ook voldoet aan de AVG richtlijnen.

    Deze tool voldoet aan de privacy- en securitystandaarden van Hogeschool Rotterdam


    Deze tool wordt ondersteund door I&DT. Handleidingen voor deze tool vind je hier.

    Kom je er niet uit?