Menu
    English

    Discussiëren

    didactisch doel

    Tijdens het leerproces ontwikkelen studenten ideeën en concepten over de aangeboden kennis. Het is waardevol om deze ideeën en concepten te delen met medestudenten, omdat interactie met medestudenten bijdraagt aan kennisontwikkeling en internalisatie. Ook kan een discussie leiden tot nieuwe denkwijzen bij een student omdat en discussie met anderen een productieve interne dialoog bij een student stimuleert.

    Een goed georganiseerde discussie is van essentieel belang voor een effectieve leeractiviteit. Een effectieve discussie: 

    • Spoort studenten aan om stelling in te nemen ten opzichte van concepten. 
    • Vereist dat studenten bewijs leveren om hun standpunten te ondersteunen. 
    • Moedigt studenten aan om tegenargumenten te overwegen, erop te reageren, en ideeën van anderen te delen en beoordelen. 
    • Stimuleert reflectie op het eigen perspectief in vergelijking met dat van anderen. 
    • Werkt toe naar een gezamenlijke uitkomst of oplossing van een probleem. 
    • Daagt studenten uit om wat ze hebben geleerd in de discussie toe te passen. 

    Voor een effectieve discussie is de opzet cruciaal, omdat het niet alleen kennisuitwisseling bevordert, maar ook de ontwikkeling van kritisch denken, redeneren, en communicatieve vaardigheden ondersteunt. Dit proces helpt studenten bij het consolideren en internaliseren van kennis, waardoor ze hun begrip en denkvermogen verbeteren. Het is hierbij van belang dat studenten de ruimte krijgen om individueel hun concepten en ideeën te kunnen inbrengen in plaats van direct te associëren en te reageren op elkaar. 

    Ook de rol van de docent is van invloed op de mate waarin de discussie bijdraagt aan het leerproces van de student. Over het algemeen kan worden aangenomen dat hoe meer de docent aan het woord is, hoe minder effectief de discussie zal zijn.  

     

    Voorafgaand aan het opzetten van een discussie is het belangrijk om heldere doelen en verwachtingen vast te stellen. Door duidelijk te definiëren wat je wilt bereiken met de discussie, zoals het bevorderen van kritisch denken of het verdiepen van begrip over een bepaald onderwerp, kunnen studenten gerichter deelnemen. Het selecteren van een geschikt onderwerp is ook cruciaal; dit moet relevant zijn voor het curriculum en ruimte bieden voor diverse perspectieven en meningen. Bij het formuleren van discussievragen is het belangrijk om open vragen te stellen die studenten uitdagen om diepgaand na te denken en verschillende standpunten te overwegen.

    Tijdens de discussie zelf is het van belang om een respectvolle en inclusieve omgeving te creëren. Studenten moeten worden aangemoedigd om actief deel te nemen en vrijuit hun gedachten te delen. Als docent is het jouw taak om de discussie te begeleiden en ervoor te zorgen dat deze op een constructieve manier verloopt. Dit omvat het modereren van het gesprek, het samenvatten van belangrijke punten en het interveniëren indien nodig om de focus te behouden.

    Na afloop van de discussie is reflectie belangrijk. Studenten moeten worden aangemoedigd om na te denken over wat ze hebben geleerd en hoe ze hun eigen deelname hebben ervaren. Door middel van evaluatie kun je als docent inzicht krijgen in wat goed werkte en wat verbeterd kan worden voor toekomstige discussies. Het consolideren van inzichten en het verbinden van de discussie met bredere leerdoelen helpt studenten om de betekenis en relevantie van de discussie te begrijpen.

    Suggesties voor werkvormen en activiteiten

    Laurillard, D. (2013). Teaching as a design science: Building pedagogical patterns for learning and technology. Routledge. 

    Nijstad, B. A., Stroebe, W., & Lodewijkx, H. F. (2006). The illusion of group productivity: A reduction of failures explanation. European Journal of Social Psychology, 36(1), 31-48. 

    Ramsden, P. (2003). Learning to teach in higher education. Routledge. 

    Reznitskaya, A., Kuo, L. J., Clark, A. M., Miller, B., Jadallah, M., Anderson, R. C., & NguyenJahiel, K. (2009). Collaborative reasoning: A dialogic approach to group discussions. Cambridge journal of education, 39(1), 29-48. 

    Vygotsky, L. S., & Cole, M. (1978). Mind in society: Development of higher psychological processes. Harvard university press.