Feedback speelt een cruciale rol in het leerproces van studenten doordat het hen waardevolle inzichten biedt over hun prestaties en progressie. Door constructieve feedback kunnen studenten hun sterke punten identificeren en gebieden voor verbetering aanpakken, wat bijdraagt aan een effectieve zelfevaluatie en zelfregulatie. Bovendien stimuleert regelmatige en gepersonaliseerde feedback een groeimindset en bevordert het een continue cyclus van leren en verbeteren.
Er kan feedback gegeven worden op de:
- inhoud of de taak
- de aanpak
- de (leer)strategie
- zelfregulatie
- de kwaliteiten van de persoon
Valentina Devid noemt in haar blog bij Vernieuwenderwijs (2020) een aantal belangrijke inzichten in de rol van feedback in het proces van leren en onderwijzen:
- Feedback is een cyclisch proces.
- Feedback ontvangen en verwerken is moeilijk en heeft oefening en tijd nodig.
- Feedback is gericht op ‘closing the gap’. Relevant en toepasbaar voor de student in diens huidige praktijk en fase opleiding.
- Effectieve feedback geeft in ieder geval helderheid over leerdoelen en succescriteria en zet de student aan tot nieuwe uitdagingen en een verhoogde inzet.
- Feedback kan integraal onderdeel zijn van formatief handelen. Lees hier meer over op de Hintpagina Formatief Handelen.
Filmpje over feedback
Bij het ontwerpen van de opdracht is het essentieel om heldere en specifieke doelen te formuleren, zodat studenten weten wat er van hen wordt verwacht en waarop ze feedback zullen ontvangen. Dit bevordert een duidelijk begrip van de verwachtingen en maakt het gemakkelijker voor docenten om gerichte feedback te geven.
Tijdens het uitvoeren van de opdracht is het belangrijk om een gestructureerde en ondersteunende omgeving te creëren waarin studenten elkaar constructieve feedback kunnen geven. Door richtlijnen en tools voor peer feedback te verstrekken, zoals rubrics of feedbackformulieren, kunnen studenten effectief samenwerken en waardevolle inzichten delen.
Achteraf is het van belang om feedback te gebruiken als een springplank voor verdere verbetering. Docenten moeten studenten aanmoedigen om hun ontvangen feedback te analyseren, te reflecteren op hun eigen prestaties en actieplannen op te stellen voor toekomstige leerdoelen. Dit bevordert een groeigerichte benadering van leren en draagt bij aan een continu proces van zelfverbetering.
HAN. (2023). Samenwerkend leren en peer feedback. Geraadpleegd op 28 november 2023, van https://www.han.nl/onderwijsondersteuning/leren-werken-met-ict/online-blended-onderwijs/faciliteren-online-samenwerkend-leren-en-peer-feedback/
Harelli, S., & Hess, U. (2008). When does feedback about success at school hurt? The role of causal attributions. Social Psychology in Education, 11, 259-272.
Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81–112.
KU Leuven. (2021). Peer feedback. Geraadpleegd op 25 oktober 2023, van https://www.kuleuven.be/onderwijs/evalueren/feedback/peer_fb
Lindner, J. (2017). De kunst van goede feedback: Training voor effectieve peerfeedback. Science Shop, University of Groningen. Geraadpleegd op https://research.rug.nl/nl/publications/de-kunst-van-goede-feedback-training-voor-effectieve-peerfeedback
Radboud Universiteit. (2023). Peerfeedback gebruiken. Geraadpleegd op 28 november 2023, van https://www.ru.nl/medewerkers/docenten/onderwijs-geven/peerfeedback-gebruiken
SURF. (2023). Aan de slag met peerfeedback. Geraadpleegd op 28 november 2023, van https://www.surf.nl/aan-de-slag-met-peerfeedback
Van Popta, E., Kral, M., Camp, G., Martens, R. L., & Simons, P. R. J. (2017). Exploring the value of peer feedback in online learning for the provider. Educational Research Review, 20, 24-34.
Vernieuwenderwijs. (2021). Peer to Peer Assessment in de les. Geraadpleegd op 25 oktober 2023, van https://www.vernieuwenderwijs.nl/peer-to-peer-assessment-in-de-les/