Menu
    English

    Kennis verwerven en verwerken

    didactisch doel

    "Een voorwaarde voor goed onderwijs is een evenwichtige balans tussen vakinhoud en didactiek." (M. van der Schoot & D. Sluijsmans, 2021)

    Hoe ga je al die kennis die jij hebt over jouw mooie vak overbrengen aan jouw studenten? En hoe zorg je dat je van kennisoverdracht naar kennisverwerking gaat?

    Kennisoverdracht en kennisverwerking zijn beide cruciale componenten voor diepgaand leren omdat ze samen het volledige spectrum van het leerproces bestrijken. Het een kan niet zonder het ander en dat maakt dat je als docent beide processen dient te combineren zodat studenten niet alleen nieuwe informatie opnemen maar deze ook effectief gebruiken, wat leidt tot een dieper begrip en de mogelijkheid om kennis in praktische situaties toe te passen. Dit resulteert in werkelijk diepgaand leren, waarbij studenten volledig beheersen wat ze hebben geleerd en dit kunnen integreren met hun eerdere kennis ervaringen. 

    De taxonomie van Bloom is een waardevol hulpmiddel voor docenten, ontworpen om onderwijsdoelen en leeractiviteiten op verschillende niveaus van cognitieve complexiteit de classificeren. Belangrijk is te onthouden dat je die niveaus van complexiteit niet moet opdelen in 'het begin van de cursus' en 'het einde van de cursus'. In alle waarschijnlijkheid bied je de gehele periode content aan waar de studenten op alle niveaus leeractiviteiten uit moeten kunnen voeren. Het is daarom belangrijk om van meet af aan de diverse niveaus aan bod te laten komen. 

    Bekijk de volgende video voor een korte herhaling van Bloom's taxonomie.

    De taxonomie van Bloom uitgelegd door Barend Last

    Hoe bereik je als docent nu het didactische doel 'kennis verwerven en verwerken' en wat moet je hiervoor vooraf, tijdens en na de les regelen?

    Als docent is het belangrijk om een evenwicht tussen kennisverwerving en kennisverwerking te waarborgen. Begin met het vaststellen van duidelijke leerdoelen, zowel voor het verwerven van kennis, zoals feiten en theorieën, als voor het toepassen, analyseren en evalueren van deze kennis. Activeer de voorkennis van je studenten met interactieve activiteiten zoals een korte quiz of een discussie aan het begin van de les. Zorg ook voor gevarieerd lesmateriaal dat zowel informatief als uitdagend is, en ontwerp een lesstructuur die directe instructie afwisselt met actieve leerstrategieën zoals groepsdiscussies en praktische opdrachten.

    Tijdens de les is het essentieel om kennisverwerving en kennisverwerking naadloos te integreren. Begin met een duidelijke uitleg van nieuwe concepten, verrijkt met relevante voorbeelden om interesse en begrip te wekken. Schakel vervolgens over op interactieve activiteiten die de studenten uitdagen om deze kennis actief te gebruiken en hogere denkvaardigheden zoals analyse, synthese en evaluatie te ontwikkelen. Laat studenten ook de geleerde concepten toepassen in diverse praktijksituaties via rollenspelen, projecten of probleemoplossende oefeningen. Houd continu hun begrip bij door middel van formatieve beoordelingen zoals polls en actieve groepsdiscussies.

    Na afloop van elke les is het essentieel dat jij als docent de kennisverwerving en -verwerking van je studenten evalueert om inzicht te krijgen in hun vorderingen. Gebruik summatieve toetsen om te beoordelen hoe goed jouw studenten de aangeboden informatie hebben onthouden en toegepast. Verzamel zowel formeel als informeel feedback over hun leerervaringen door middel van enquêtes of gesprekken. Reflecteer vervolgens op de effectiviteit van je lesmethoden en bepaal welke strategieën succesvol waren en welke aanpassing behoeven. Op basis van deze informatie kun je toekomstige lessen plannen, waarbij je extra aandacht besteedt aan de gebieden die verdere verdieping vereisen en het cognitieve uitdagingniveau verhoogt.

    Suggesties voor werkvormen en activiteiten