A.I. is menselijk
Artificiële intelligentie (AI) is zonder twijfel de meest invloedrijke technologie van dit moment. Algoritmes hebben een steeds grotere invloed/impact op ons dagelijkse doen en laten. Toch zien we AI vaak nog als iets technisch of als iets dat alleen wordt ingezet bij het maken van bijvoorbeeld risicoanalyses. Maar data die A.I.-algoritmes verwerken verwijzen naar mensen en dingen in de echte wereld.
Eenmaal in de maak of in gebruik beïnvloeden A.I.-toepassingen de maatschappij door middel van voorspellingen, beslissingen of optimalisaties. De kern van de maatschappelijke impact van AI ligt in haar invloed op het cognitief functioneren van de mens: AI verandert het menselijk denken en waarnemen. Wanneer we A.I op deze manier benaderen, kunnen we A.I. niet los zien van de maatschappij en van haar ethische implicaties. Ethiek moet je hierbij anders interpreteren dan we gewend zijn binnen de klassieke ‘ethische toetsing’. We moeten het zien als de lijm die mens en techniek verbindt. Ethiek als verbinder die nadenkt over de impact en waarde die data en AI-systemen kunnen hebben op mens en maatschappij.
‘Kunstmatige intelligentie raakt ons allen’
Interview met Zakia Guernina, lid College van Bestuur
Wat bedoelen we als we zeggen: ‘A.I. en Ethiek’?
Toegepaste A.I
Professionals die technologie ontwerpen, ontwikkelen en gebruiken, maken belangrijke keuzes die betrekking hebben op dee invloed van technologie op onze samenleving. Deze verantwoordelijkheid is niet altijd gemakkelijk. De impact van AI vereist dat we andere denkkaders ontwikkelen binnen het onderwijs en ook kijken naar de vaardigheden die passen bij de snel veranderende relatie tussen mens en technologie.
Want wat nu als een AI-systeem betere beslissingen over een behandeling kan maken dan een verpleegkundige? Of hoe verandert de rol van een logistiek medewerker in de haven, waarAI steeds meer tot de orde van de dag behoort?
Hierbij gaat het niet over het dreigende beeld dat AI de mens vervangt, maar dat we toepassingen en kennis ontwikkelen over hoe wij de mens en AI op een goede manier kunnen verbinden en met elkaar laten samenwerken. Dus welke tools kunnen verpleegkundigen inzetten om betere keuzes te maken ten behoeve van de patiënt? Op welke manier kan een MKB retailer AI inzetten om zijn waarde te vergroten?
Deze vraagstukken definiëren en onderzoeken wij met onze praktijkpartners in de Zorg, het MKB, de Haven & Logistieke sector en met overheden en publieke organisaties. Samen ontwerpen en ontwikkelen we AI-toepassingen voor een inclusieve maatschappij.