Virtual Reality based trainer for weapon systems

Samenwerking Hogeschool Rotterdam en Defensie

Studenten Minor IT ontwikkelen Virtual Reality-software voor het Nederlandse leger.

Militaire training

Het Nederlandse ministerie van Defensie moet al jaren flink bezuinigen. Een hoge kostenpost is het trainen van manschappen. Voor oefeningen zijn naast duur materieel ook terreinen, voertuigen, wapens, etc. nodig. Daarom zoekt het ministerie altijd naar goedkope alternatieven.

Studenten van de minor IT Innovatie voor Defensie en Veiligheid hebben nu Virtual Reality (VR)-software gebouwd voor Defensie. Hiermee kunnen trainingen en simulaties op een veel goedkopere manier worden gerealiseerd.

In deze minor staat het werken aan IT-gerelateerde, innovatieve projecten binnen het toepassingsdomein van de (Nederlandse) Defensie en Veiligheid centraal. In het groepsproject werkten zeven studenten van Informatica en Technische Informatica samen met het Simulatiecentrum Landoptreden van de Nederlandse Landmacht.

Nagemaakt wapen

Na veel onderzoek en overleg met de professionals maakten de studenten een proof of concept. Na 20 weken presenteerden ze het resultaat: software waarin je in VR met een VR-bril kunt lopen, bewegen en schieten in gesimuleerde tactische situaties. Het schieten gebeurt met een nagemaakt wapen waarbij dezelfde handelingen worden verricht zoals in het echt.

Defensie was erg tevreden met het resultaat. “Ze gaat vaker met ons samenwerken en dit maakt ons natuurlijk erg trots,” zegt Ornella Schavemaker, docent Technische Informatica. “In de docentenkamer hangt nu een schildje dat we hebben gekregen als teken van dank. Als burger krijg je deze niet zomáár!”

De minor vormt de schakel tussen onderzoek, innovatie en ontwikkeling van IT oplossingen door de samenwerking van het kenniscentrum Creating 010, het bedrijfsleven (TNO, CGI, NLR, etc.) en de experts (Landmacht, Luchtmacht, Marine, Politie, etc.).

Meer lezen