Zo vier je Keti Koti: 5 tips

De meesten van ons hebben op school weinig of een onvolledig verhaal over het koloniale- en slavernijverleden van Nederland meegekregen. Daarom is het vaak lastig om een onderbouwde mening te vormen. Ook is het moeilijk om te benoemen en te herkennen wat de doorwerking ervan in het heden precies is. Maar als alles bij het oude blijft verandert er niets. Wat kan jij zelf doen?

Ga op onderzoek uit en vergroot je kennis. Vijf handige tips:

• Tip 1: Kom naar de kranslegging van Hogeschool Rotterdam tijdens de herdenking op 30 juni van 16:00 - 18:00 op de LLoydkade. Ieder jaar komen Rotterdammers samen bij het Slavernijmonument - Clave, Alex da Silva.
    • Tip 2: Thuis of in de klas kun je kijken naar de online afleveringen van
      History Matters waar een aantal HR studenten aan heeft meegewerkt.

Tip: Rapper Winne deelt in aflevering 12c zijn visie op een gelijkwaardigere samenleving.

Spoiler alert: Ik denk dat iedereen verantwoordelijkheid moet nemen en zich af zou moeten vragen hoe ze bij kunnen dragen aan de oplossing. Door History Matters te kijken zet je de 1e stap. Winne is trots op je.

• Tip 3: Breng jouw bijdrage in praktijk. Ga in gesprek, vraag hoe je kan helpen, spreek je uit en wees een actieve bondgenoot.

• Tip 4: Vergroot je kennis I: Lees boeken, bezoek theatervoorstellingen of een museum over dit onderwerp. Tip: Ga naar de vaste tentoonstelling ‘Onze koloniale erfenis.’ in het Tropenmuseum Amsterdam.

• Tip 5: Vergroot je kennis II: Volg de jaarlijkse geschiedenis cursus van de Rotterdamse Stichting Gedeeld Verleden Gezamenlijke Toekomst.