De kwaliteit van je vragen en feedback is dus cruciaal. Hoe leer je dat nu? Didactisch coachen gaat precies hierover. Lia Voerman is de grondlegger van dit gedachtegoed en het team van post-hbo-onderwijs helpt graag mee aan de verspreiding van deze bewezen didactiek. Daarom willen we didactische coaching zo goed mogelijk onderdeel van ons onderwijs laten worden.
We hebben dan ook aanbod voor verschillende geledingen in de organisatie. Leidinggevenden, individuele docenten en docententeams kunnen bij ons terecht voor hun ontwikkeling op het gebied van didactisch coachen. Daarnaast leiden we interne trainers op om de benodigde feedbackcultuur te ontwikkelen en waarborgen.
Kwaliteitsborging didactisch coachen
Onze eigen trainers en opleiders zijn allen gecertificeerde didactisch coaches. Enkelen zijn verbonden aan de Stichting Didactisch Coachen. Deze stichting zorgt voor de kwaliteitsborging van alle professionalisering rondom didactisch coachen. Ons aanbod richt zich vooral op vergroting van de vaardigheid van het didactisch coachen. Dit betekent dat we:
- werken met opnames die de deelnemer maakt van eigen lessen en gesprekken;
- uitgaan van eigen leervragen van docenten;
- als trainers voorgaan in het stellen van mooie vragen en geven van gevarieerde, waarderende feedback;
- werken in (verschillende) kleine groepen naast elkaar;
- de schoolleiding uitnodigen om mee te leren - het liefst door een professionaliseringstraject.