Gaat Feyenoord City dan door? Ech Wel!
Feyenoord City gaat een nieuwe fase in. Het nieuwe stadion gaat niet door en er is een nieuw masterplan opgesteld. Binnen dit masterplan werken de gemeente Rotterdam en de Stichting Gebiedsontwikkeling aan de Maas (StiGaM) samen. Uitgangspunt voor de nieuwe gebiedsontwikkeling is maatschappelijke meerwaarde voor de aangrenzende wijken. Dat is tegelijk ook een van de grote uitdagingen. Hoe kan je een grote gebiedsontwikkeling zo realiseren dat ook de huidige bewoners, ondernemers in de wijken rondom het gebied mee profiteren. In Feyenoord City zijn ze aan de slag gegaan met leegstaande ruimtes ter beschikking te stellen aan tijdelijke jonge ondernemers uit de wijken. Zo ook de Koepels in het Mallegatpark, midden in het Feyenoord City-gebied. In 1879 werd hier de Feijenoordsche Gasfabriek werd gebouwd, die in 1965 de deuren sloot. Nu zijn ze een broedplaats voor de Rotterdamse urban street culture scene. Een plek die barst van de creativiteit. In de zomer van 2022 werden De Koepels officieel geopend. Een sfeerimpressie hiervan bekijk je in de video hieronder.
Sinds enkele jaren is het begrip "meervoudige waardecreatie in opkomst". Niet alleen in het economische denken (people, planet, profit), maar ook in de ruimtelijke ontwikkeling. De gedachte is dat het krijgen van zicht op alle mogelijke waarden die een gebiedsontwikkeling kan realiseren (of kan verminderen) helpt om te komen tot een beter project: meer inzichten in betrokkenen en hun belangen, meer mogelijkheden om te verbinden en uit te ruilen, breder narratief, sterkere business case en meer draagvlak. Er zijn inmiddels verschillende modellen ontwikkeld om meervoudige waarden in gebiedsontwikkeling in beeld te brengen.
Binnen dit project gaan jullie aan de slag met verschillende modellen om het concept van De Koepels te analyseren. Wat betekenen de Koepels voor de ontwikkeling van Feyenoord City en voor de aangrenzende wijken? Welke waarde voegen ze toe voor de ruimtelijke ontwikkeling van het gebied? Welke meerwaarde bieden ze voor de stakeholders? Hoe kan je ze beter inzetten? Wat is hiervoor nodig? Jullie maken de meerwaarde (van de samenwerking tussen) en voor de verschillende stakeholders (lokale urban Streets culture partijen, ontwikkelaars, gemeente en jongeren/bewoners) zichtbaar en meetbaar. Dit vertalen jullie in een strategie om de verschillende waarden te verbinden en in te zetten ter versterking van de gebiedsontwikkeling en verbetering van het concept van de Koepels.
Contactpersoon
- Opdrachtgever: Arjen van Klink & Johanneke de Lint
- Docent: Nienke van der Noord