"Tim Hofman is van harte welkom om onze nieuwe vlag te bekijken"

Nu de ontwerpwedstrijd van start is gegaan, blikt bestuursvoorzitter Ron Bormans terug op ‘het Tim Hofman-gebeuren’, maar kijkt hij met name vooruit naar wat de nieuwe vlag moet opleveren.

“Ik ben heel erg benieuwd naar de verhalen achter de ontwerpen."

Ron Bormans Voorzitter College van Bestuur

Het bezoek van Tim Hofman aan Hogeschool Rotterdam in 2016 ging viral. Een student had de presentator van het YouTube-programma BOOS ingeschakeld, omdat op Coming Out Day de regenboogvlag niet werd gehesen. Dus kwam Tim Hofman verhaal halen bij Ron Bormans, die uitlegde dat het rood van de hogeschoolvlag juíst staat voor inclusiviteit. Dat iedereen welkom is, ongeacht religie, afkomst, sekse, et cetera. De video werd een kleine half miljoen keer bekeken.

Heb je nog wel eens boze dromen over Tim Hofman?

"Hahaha, nee. Er zijn na die uitzending grappige dingen gebeurd. Bijvoorbeeld toen ik als grensrechter langs het voetbalveld van mijn jongens stond. Het was een paar weken na de BOOS- aflevering op zo'n druilerige zaterdagmiddag, toen een paar mannen naar me toe kwamen en naar mijn grensrechtersvlag begonnen te informeren. Ze wilden vooral weten of die wel de juiste kleuren had."

Heeft BOOS een rol gespeeld in het opzetten van de ontwerpwedstrijd voor een nieuwe vlag?

"Het programma heeft ons standpunt niet veranderd, maar het heeft ons wel geleerd dat we onze boodschap niet konden overbrengen. En dat krijgen we nog steeds niet voor elkaar. Onze boodschap was en is inclusief: de rode vlag staat voor het 'huis' waar iedereen welkom is. Dat vind ik nog steeds een fantastisch beeld, omdat we in dat ene symbool de diversiteit van Rotterdam en de huidige samenleving laten terugkomen. En dat met één vlag, en niet met talloze verschillende vlaggetjes. Maar dat werd juist geïnterpreteerd als een excluderende boodschap, omdat we geen aparte vlag wilden hijsen op Coming Out Day. Dat heeft ons aan het denken gezet. De boodschap van het níet hijsen van de regenboogvlag 'overschreeuwde' de positieve, inclusieve boodschap van onze rode vlag. Dan moet je het anders doen."

Waarom hang je niet gewoon de regenboogvlag op?

"Dat vind ik te gemakkelijk. Als we alleen de regenboogvlag ophangen, telt de rest opeens niet meer mee? Ik vind ons verhaal te dierbaar om me er op die manier van af te maken. Je moest eens weten hoeveel mensen tegen mij hebben gezegd: joh, hang gewoon die vlag met al die kleuren op, dan ben je er vanaf. Nee, ik ga nu graag voor de moeilijke oplossing. Want dán ontstaan er gesprekken en discussies. Want ook dat is nodig. Met alleen een vlag ophangen, ben je er nog niet en komt het 'onderhuidse' niet op tafel."

In de vorm van een ontwerpwedstrijd voor een nieuwe vlag?

"Of het een vlag in de klassieke betekenis moet worden, laat ik graag aan de ontwerpers over. Ontwerpen betekent ook vaak dat bestaande kaders worden overstegen. Maar los daarvan: ik vind het heel erg als mensen zich niet thuis voelen op onze hogeschool. Het gaat om een groep waarvan ik een tijdje geleden dacht dat die bijna volledig was geaccepteerd in Nederland, maar de afgelopen tijd is hun situatie alleen maar verslechterd. De aflevering van Zomergasten met Erwin Olaf van een paar jaar terug heeft bij velen de ogen geopend. Ook bij mij, het maakte indruk. Hij vertelde over geweld tegen homoseksuelen in Amsterdam. De acceptatie was ineens heel ver weg. Mannen of vrouwen kunnen niet meer hand in hand door de stad lopen. Dan kunnen we wel blijven vasthouden aan het verhaal van de rode vlag, maar wanneer alleen blijft hangen dat we níet de regenboogvlag hijsen, dan werken we ongewild en ongewenst mee aan een klimaat waarin mensen zichzelf afvragen of ze er wel bij horen. Dat is het laatste dat ik wil. Nogmaals: ik vond de BOOS-aflevering grappig, maar het heeft me wél pijn gedaan dat sommige mensen dachten dat ik homofoob ben. Vreselijk. Elke groepering moet zich vrij voelen om te zijn wie zij is en in een veilige omgeving kan studeren op Hogeschool Rotterdam. Dus nodigen we onze studenten en medewerkers uit om iets te ontwerpen waarmee we de boodschap van de regenboogvlag én de rode vlag kunnen uitdragen. Ik ben heel benieuwd naar wat er allemaal wordt ingezonden."

Wat zou je zelf insturen?

"Als ik dat zou weten, was deze ontwerpwedstrijd niet nodig, haha. We hebben een jaar lang lopen prutsen met een regenboogwimpel. Die hing er heel armoedig bij, dus dat werkte ook niet om de kracht van de twee boodschappen te combineren."

Je zit ook in de jury van de ontwerpwedstrijd. Waar hoop je op?

"Op een iets innovatievere oplossing dan bijvoorbeeld alleen het logo van de hogeschool in de regenboogkleuren. Het gaat dieper dan alleen een mooi ontwerp. De vlag moet perfect in balans zijn. Het ene mag het andere niet weg duwen. Ik benadruk voortdurend het belang dat mensen moeten kunnen zijn wie ze zijn in balans met een verantwoordelijkheid én grote waarde van en voor het collectief. Naast de ik staat een wij, zo noemde ik dat in een NRC-artikel. Onze studenten en medewerkers kunnen hun intelligentie, denkvermogen en innovatieve kracht gebruiken om een symbool te ontwerpen dat precies uitstraalt wat we willen uitstralen. Iedereen mag hier zijn wie hij of zij wil zijn. Ze mogen zichzelf accepteren en moeten geaccepteerd worden door anderen. Iedereen is hier welkom en moet zich hier welkom voelen."

Mag Tim Hofman de nieuwe vlag komen bekijken?

"Haha, zeker! Heel graag. Hij is van harte welkom als we vieren dat we een nieuwe vlag hebben. Dan krijgt hij een uitnodiging. Ik hoop dat hij de student die ooit bij hem heeft geklaagd dan meeneemt."