“De sfeer in Rotterdam vond ik gezellig, ik voelde mij er welkom en op mijn gemak”
Student Bedrijfskunde
MARIT SCHRIEL Marit vreesde dat het in de voor haar nieuwe, onbekende stad lastig zou zijn om nieuwe mensen te leren kennen en vriendschappen te sluiten, maar dat viel haar alles mee: “In de klas heb ik vrij snel vrienden gemaakt. Achteraf gezien had ik mijzelf niet zo’n zorgen hoeven te maken”, lacht ze. “Ik zit niet bij een studie- of studentenvereniging, maar tijdens het uitgaan in Rotterdam kom je genoeg leeftijdsgenoten tegen.”
Voor aankomende studenten heeft ze één belangrijke tip: “Zorg ervoor dat je erbij bent als Hogeschool Rotterdam iets organiseert voor studenten. In de introductieweek had ik zelf een feestje gepland en kon ik niet meedoen. Achteraf had ik daar spijt van: ik had het idee dat ik héél veel gemist had en dat er tijdens die week allerlei vriendschappen gesloten zijn.”
Marit vindt Rotterdam als stad geweldig: “Het is heel simpel en overzichtelijk. Het ov is heel goed te doen, zeker als je naar Den Haag en Amsterdam kijkt, die steden zijn veel drukker. Je kunt Rotterdam als stad goed leren kennen door veel te lopen, want de stad is bij uitstek geschikt om te wandelen.”
Zelf gaat ze graag uit in clubs in en rondom Blaak: “Daar zijn veel leuke plekken om uit te gaan als je een beetje van mijn leeftijd bent. Anders voel je je echt oud.”
ALEX VERKERK “Na mijn afstuderen wil ik aan de slag in de creatieve sector en ik denk dat de goede economische basis die ik in mijn studie kreeg, helpt. Dat je niet alleen dingen kan maken, maar ook weet hoe je dat goed verkoopt.”
In het eerste jaar van zijn studie was de Creative Challenge. Een opdracht waarin studenten van alles moeten verkopen – of ze het nou leuk of mooi vinden of niet. “Als je iets heel erg lelijk vond, moest je daar een negatieve recensie over schrijven. En later moest je datzelfde product dan alsnog verkopen. Je leert producten of diensten op waarde te schatten, door bijvoorbeeld extra achtergrondinformatie te zoeken. En met een goede campagne spreek je na het onderzoek de juiste doelgroep aan.”
De ‘Creative Challenge’ leek Alex - voordat hij eraan begon - een onnodig onderdeel van zijn studie, maar aan het einde van het collegejaar ziet hij de meerwaarde: “Je leert vanuit een bepaald perspectief kijken en denken en het geeft je nieuwe ideeën.”
De opleiding vindt hij een ‘fijne community’ waarin er goed en intensief contact is met studenten én docenten. Zijn eerste stage liep Alex bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in tomaten: “Iets héél anders dan mijn eigen achtergrond en daarom juist interessant." Hij kon de skills uit het eerste jaar van zijn opleiding kwijt in het maken van een tijdlijn voor het bedrijf en het bijhouden van social media-kanalen. In de toekomst wil Alex werk vinden in de mode-industrie, bijvoorbeeld in de marketing: “Daarin kan ik het creatieve én het economische goed kwijt.”