Ben jij een onbeperkte denker? Vind je van jezelf dat je een bijzonderheid hebt? Denk jij in mogelijkheden en kansen en wil jij je steentje bijdragen aan een inclusieve hogeschool? Dan is deze opdracht mogelijk iets voor jou.
Op 8 juni 2023 heeft Hogeschool Rotterdam de intentieverklaring van het VN-verdrag Handicap ondertekend. Hiermee onderschrijft de hogeschool dat iedereen recht heeft op inclusieve toegang tot en deelname aan het onderwijs. Hogeschool Rotterdam belooft daarbij actief invulling te geven aan de rechten van studenten, medewerkers en gasten met een chronische ziekte, fysieke of psychische beperking.
In het project ON (beperkt) STAGE, gericht op inclusief onderwijs, stage en werk, hebben we gezien dat er behoorlijk wat ontwikkelpunten zijn voordat de hogeschool echt inclusief is, zowel voor studenten als voor werknemers.
Uit ON (beperkt) STAGE bleek ook dat studenten die zélf ervaring hebben met een ziekte of beperking, zeer gemotiveerd zijn om zich in te zetten voor een inclusieve(re) Hogeschool. Zij hebben naast motivatie ook persoonlijke en professionele kennis en ervaring, die mensen die geen beperkingen tegenkomen, missen.
Niets voor ons of over ons, zonder ons! Bij de Rijksoverheid hebben ambtenaren, die zich aangesproken voelen, zich verenigd in de League of Extraordinary People. De League werkt vanuit het idee dat het voor iedere organisatie van grote meerwaarde is om samen te werken (en studeren) met mensen die een bijzonderheid te hebben. Zij weten hoe het is om met tegenslagen om te gaan en zijn erg gemotiveerd om in hun werk succesvol te zijn. Bovendien weten we uit onderzoek dat diversiteit de vitaliteit van organisaties verhoogt. De League is een platform om gelijkgestemden te ontmoeten, ervaringen uit te wisselen en ambities tot bloei te laten komen. De activiteiten van de League zijn gericht op het ondersteunen van talentontwikkeling, het doorbreken van vooroordelen en het inclusiever maken van organisaties.
De kernvraag die de opdrachtgever aan de studenten wil voorleggen is: “Wat zijn mogelijkheden om een inclusieve, veilige werk-/leeromgeving te stimuleren waarin iedereen (met een zichtbare of onzichtbare bijzonderheid) tot zijn recht
Wat kunnen we leren van de League bij de Rijksoverheid en andere voorbeelden?
Vitale gemeenschap is een van de vier maatschappelijke opgaven waar Hogeschool Rotterdam zich op richt (Strategische Agenda 2023-2028, Talent voor Transitie). Studenten, docenten en onderzoekers werken samen met bewoners en professionals aan het creëren van een gezonde en inclusieve leefomgeving voor zichzelf en voor de samenleving als geheel. Ook Hogeschool Rotterdam vormt met circa 40.000 studenten en 4.000 medewerkers een eigen gemeenschap. Het is een gemeenschap waar mensen zich verbonden voelen, elkaar ondersteunen en samenwerken om een gezonde en inclusieve leer- en leefomgeving te creëren, voor zichzelf en voor elkaar.
Wat zijn mogelijkheden om een inclusieve, veilige werkomgeving te stimuleren, waarin ieder (met een zichtbare of onzichtbare bijzonderheid) tot zijn recht komt?
Je onderzoekt de bestaande netwerken binnen Hogeschool Rotterdam.
Een op de drie studenten in het hbo heeft een functiebeperking zoals ADHD, dyslexie of een chronische ziekte. Bij de afdeling StudentenWelzijn van Hogeschool Rotterdam kunnen studenten terecht voor ondersteuning. Recent is StudentenWelzijn gestart met een Kopzorgenraad van studenten die het Team Studentenwelzijn helpt om een passend ondersteuningsaanbod te realiseren.
Het Platform Included, een community die streeft naar een inclusieve hogeschool door collectieve kennis en connectie, is een andere plek waar je terecht kan voor inspiratie en expertise. Hier vind je veel literatuur en ook ervaringsverhalen zoals van een student met autisme. Een andere interessante partner is het recent gestarte lectoraat Diversiteit en Inclusiviteit van Bregje Termeer.
Deze interne partners richten zich vooral op studenten, zou het een meerwaarde zijn om een netwerk van studenten én medewerkers te vormen, zoals in de League bij de Rijksoverheid? Vorm je dan een echte vitale gemeenschap?
Studenten uit de sociale en zorgopleidingen kunnen veel van elkaar leren in
een transprofessionele groep: jullie brengen elk je eigen ervaring en persoonlijke en professionele kennis en perspectieven mee.
Vanuit die kennis en ervaring kunnen jullie samen Hogeschool Rotterdam voeden met ideeën hoe Hogeschool Rotterdam een inclusieve en vitale gemeenschap kan worden.
Het kernteam Vitale gemeenschap kijkt uit naar de presentatie van jullie onderzoek en het product dat jullie hebben ontwikkeld in antwoord op de kernvraag van deze opdracht.
Opdrachtgever:
Kenniscentrum Talentontwikkeling
Voor welke disciplines is deze opgave geschikt:
- Fysiotherapie
- Ergotherapie
- Logopedie
- Medische hulpverlening
- Social work
- Verpleegkunde
Deze opgave heeft ruimte voor:
3 subgroepjes