Menu
    English

    Een toegankelijk ziekenhuis

    Een ziekenhuis bezoeken is niet altijd gemakkelijk voor personen die de Nederlandse taal niet beheersen en/of moeite hebben met lezen en schrijven. Je krijgt bij een ziekenhuisbezoek namelijk een heleboel informatie te verwerken: Schriftelijke informatie zoals afspraakbrieven, inhoudelijke informatie over een onderzoek of behandeling en je moet op tijd op de plek van bestemming komen. Denk aan de reis naar het ziekenhuis, maar ook binnen het ziekenhuis. Je voert gesprekken met baliemedewerkers en een of meerdere zorgverleners, maar als je de taal niet goed beheerst is het een uitdaging om deze informatie toch te kunnen begrijpen en te gebruiken. Ondersteuning vanuit de omgeving is dan welkom; zowel via de sociale omgeving (gesprekspartners) als via fysieke omgeving (duidelijke wegwijzers, begrijpelijke schriftelijke taal met ondersteunende beelden). Hoe zorg je ervoor dat een ziekenhuis voor iedereen toegankelijk is, zelfs voor personen die communicatiekwetsbaar zijn?