Menu
    English

    Dementie vriendelijke Samenleving

    Binnen ons project Dementievriendelijke Samenleving onderzoeken we hoe we kunnen faciliteren dat (thuiswonende) ouderen met geheugenproblemen of dementie kunnen (blijven) deelnemen aan activiteiten in hun eigen woonomgeving. Denk hierbij aan activiteiten van lokale clubs, verenigingen en burgerinitiatieven. We hebben onderzoek uitgevoerd in Vlaardingen en Rotterdam IJsselmonde. Op basis van de verzamelde informatie willen we onderzoeken hoe we de verschillende betrokkenen het beste kunnen ondersteunen, zodat mensen met geheugenproblemen en dementie kunnen (blijven) deelnemen aan activiteiten in hun buurt.

    Groepjes studenten kunnen hierover meedenken. Zij kunnen zich deels baseren op de informatie die wij al hebben verzameld en eventueel aanvullend onderzoek doen, indien de opdracht dit vereist. De studenten kunnen hun ideeën voorleggen aan de projectgroep (die bestaat uit vertegenwoordigers van gemeenten, praktijk- en belangenorganisaties) en mogelijk aan het einde van het traject presenteren in een grotere setting, waarbij ook de verschillende betrokkenen (doelgroep, mantelzorgers, clubs en verenigingen, etc.) worden uitgenodigd.

    Achtergrondinformatie

    The (2022) en De Jong & Toebes (2023) geven aan dat het belangrijk is dat mensen met dementie onderdeel blijven van de samenleving en dat zij benaderd worden vanuit hun mens-zijn. Het zinvol invulling geven aan het dagelijks leven is hierin cruciaal. We weten dat actief blijven (activiteiten ondernemen) bijdraagt aan een gezond leven, en dit geldt ook voor mensen met dementie. Het actief houden van de hersenen en deelname aan sociale activiteiten zijn belangrijke aspecten die het proces van achteruitgang bij dementie kunnen vertragen en het leven met dementie dragelijker kunnen maken.

    Onderzoek in verschillende gemeenten toont aan dat het aanbod van dagactiviteiten zich vaak specifiek richt op deze doelgroep. Denk hierbij aan (geïndiceerde) dagbesteding, geheugencafés en activiteiten in ontmoetingscentra (zoals Odensehuizen). Alhoewel deze activiteiten heel waardevol zijn, bijvoorbeeld door het bieden van lotgenotencontact en het vervullen van de informatiebehoefte over de ziekte, leiden ze niet per se tot inclusie of participatiemogelijkheden die passen bij de individuele behoeften en interesses. Het lijkt voor mensen met dementie in veel mindere mate mogelijk om deel te nemen aan reguliere activiteiten (Ramakers & Alderliesten, 2021). Ook de praktijkpartners herkennen dit beeld en gaven aan uit het veld te horen dat mensen met dementie hun activiteiten bij een club of vereniging vaak moeten stopzetten.

    Het project richt zich daarom op deelname van mensen met geheugenproblemen en dementie aan reguliere activiteiten:

    • Activiteiten die structureel worden aangeboden in club- of verenigingsverband, vanuit lokale religieuze of culturele organisaties, of vanuit een burger- of buurtinitiatief, al dan niet gefaciliteerd door een welzijnsorganisatie.
    • Activiteiten die niet speciaal gericht zijn op mensen met dementie of geheugenproblemen en hun mantelzorgers.

    Wat levert deze opgave de student op:

    Studenten kunnen hun sociale en medische kennis combineren om betere oplossingen te ontwikkelen. Bij dementie zijn zowel de medische als de sociale component belangrijk voor de ondersteuning. Een sportvereniging die activiteiten wil aanbieden aan mensen met dementie, moet rekening houden met eventuele fysieke beperkingen die de ziekte met zich meebrengt, maar ook de juiste benaderingswijze kiezen in het contact met de deelnemers.

    Opdrachtgever:

    Werkplaats Sociaal Domein Zuid Holland Zuid (WPSD ZHZ)/ Programma Ondersteuning Langer thuiswonende Ouderen (POLTO)/ Project Dementievriendelijke Samenleving.

    Voor welke disciplines is deze opgave geschikt:

    • Fysiotherapie 
    • Ergotherapie
    • Logopedie 
    • Medische hulpverlening
    • Social work 
    • Verpleegkunde  

    De opdracht is geschikt voor alle disciplines, maar zeker voor fysiotherapie, ergotherapie en social work  

    Deze opdracht heeft ruimte voor:

    3 subgroepjes

    Kick-off

    De kick-off vindt plaats om 09:15 op 9 april. Wieteke van dam neemt per mail contact op over de locatie.