Menu
    English

    Mission: Transition 17 september, Toekomstmakers

    Toekomstmakers

    Vanaf het nieuwe collegejaar werkt Hogeschool Rotterdam met de nieuwe pay-off: Toekomstmakers. Deze editie van Mission: Transition staat in het teken van toekomstmakers en de toekomstgerichte vaardigheden die onze studenten en docenten nodig hebben om te navigeren naar een onbekende toekomst in turbulente tijden. Toekomst maken is een vak, een vaardigheid die je je eigen kan maken. Ben je benieuwd hoe je het verstandig denken over de toekomst in je eigen onderwijs kan opnemen? En wat we als individuen en organisaties kunnen doen om meer effectief te zijn in het bereiken van meer duurzaamheid en welzijn? Kom dan naar deze editie van Mission: Transition!

    Locatie

    La Plaza (op locatie Academieplein van Hogeschool Rotterdam, G.J. de Jonghweg 4-6)

    Programma

    16:45 uur Inloop
    17:00 uur Opening door Wijnand van den Brink (lid College van Bestuur)
    17.10 uur Kiki Vreeling 
    17.40 uur  Tom van den Boogaard & Annemieke von Kriegenbergh-Kreeft
    18.10 uur Justien Marseille & Jolien van Gorkum
    18.40 uur Borrel


    Aanmelden

    Je kunt je hier (gratis) aanmelden.

    Sprekers

    Kiki Vreeling
    Kiki Vreeling is een ervaren verandercoach met een master in Bedrijfskunde en was ambassadeur voor de Sustainable Development Goals (SDG) van de Verenigde Naties (VN) vanuit de Junior Chamber International . Daar ervoer ze hoe moeilijk het is voor mensen en organisaties om gedrag en systemen te veranderen die bijdragen aan het behalen van die doelstellingen. Haar onderzoek naar de invloed van bewustwording op houding en gedrag op leiderschap versterkte haar ideeën rondom innerlijk leiderschap. Dit werd onderstreept door de opkomst van de Inner Development Goals (IDG) die gezien worden als de kwaliteiten en vaardigheden die nodig zijn om het brede welvaarts- en welzijnsplan van de VN te behalen.

    Kiki werkt aan veranderingen en transformaties met klanten als de Rijksoverheid, verscheidene universiteiten en diverse leiderschapsprogramma’s. Sinds 2022 combineert ze haar expertise in verandering en bewustwording met de IDG door organisaties kennis te laten maken met het raamwerk zoals bij HRBS, het instituut voor de economische opleidingen bij Hogeschool Rotterdam.

    In haar vrije tijd is ze zoveel mogelijk samen met haar hond buiten te vinden of het nu de tuin, het bos of het strand is.

    Justien Marseille
    Justien Marseille is toekomstonderzoeker & futuroloog. Ze onderzoekt trends en ontwikkelingen op het gebied van mens, markt en maatschappij en ontwikkelt methoden voor het in kaart brengen van mogelijke toekomsten. Justien is deeltijd hoofddocent bij Creating 010, een van de kenniscentra van Hogeschool Rotterdam en verbonden aan het lectoraat Cybersocial Design. Vanuit dit lectoraat ontwikkelde ze onder andere de docenten training ‘Scaling Futures’ waarin methoden voor toekomst onderzoek in onderwijs centraal staan.

    Naast haar werk aan Hogeschool Rotterdam onderzoekt Justien prille trends en ontwikkelingen voor opdrachtgevers in de gebouwde omgeving, communicatie en financiële dienstverlening. Justien’s motto is kritisch en zonder vrees over mogelijke toekomsten nadenken. Kritisch op de waan van de dag, zonder vrees voor het onverwachte.

    Jolien van Gorkum

    Jolien van Gorkum is docent Marketing en Visuele communicatie bij de community SportMarketing & Management van de opleiding Commerciële Economie, Rotterdam Business School.

    Hogeschoolbreed verzorgt Jolien ook diverse modules en workshops waarin studenten leren anticiperen op veranderingen in hun toekomstige vakgebied. Dit gebeurt door inzicht te krijgen in persoonlijke aannames en het doorgronden van bestaande systemen. Studenten ontwikkelen vaardigheden zoals trendforecasting en toekomstscenario-denken, wat hen helpt om bijvoorbeeld nieuwe producten en diensten te bedenken.

    Samen met Justien Marseille is Jolien actief bij kenniscentrum Creating 010. Hier werken ze samen in een train de trainer programma waarin docenten wegwijs worden gemaakt in het inzetten van toekomstonderzoek tools in het onderwijs.

    Tom van den Boogaard 
    Tom van den Boogaard is teamleider bij de opleiding Bouwkunde op de Hogeschool Rotterdam en aanjager van het programma PPO (persoonlijke en professionele ontwikkeling). Dit programma bereidt studenten voor op maatschappelijke opgaves gekoppeld aan de agenda van 2030. 

    Aan het programma zijn de Inner Development Goals (IDG's) gekoppeld om studenten voor te bereiden op (duurzame) maatschappelijke opgaves. Binnen IGO (Instituut voor de Gebouwde Omgeving) staan studenten namelijk voor pittige uitdagingen, zoals: de energietransitie, de huisvestingsproblematiek, digitalisering en circulariteit.

    Annemieke von Kriegenbergh-Kreeft
    Annemieke von Kriegenbergh-Kreeft is coordinator en docent Leerlijn Professionele Ontwikkeling bij de opleiding Bouwkunde. Ze is inhoudelijk betrokken bij de ontwikkeling van het opleidingsoverstijgende programma PPO (persoonlijke en professionele ontwikkeling) waarin studenten leren hoe zij vanuit persoonlijk leiderschap willen en kunnen bijdragen aan de oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Ze zet hierbij haar kennis in als HRM'er en socioloog en put uit haar onderwijservaring bij verschillende opleidingen.