Als kind was hij nooit bewust met duurzaamheid bezig. Maar de inmiddels 30-jarige Jouri Schoemaker zag de wereld om zich heen veranderen. “Als echte millennial wilde ik impact maken”, vertelt de Rotterdamse ondernemer. “Ik vroeg me af hoe ik dat kon doen op weg naar een duurzamere wereld. Steeds stuitte ik weer op hetzelfde probleem: plastic verpakkingen. En ik ontdekte dat ik ondernemen leuk vind. Dus besloot ik, samen met medeoprichter Martijn Bijmolt, een bedrijfje op te richten om de strijd tegen plastic verpakkingen aan te gaan.”
Sexy
De grote vraag was uiteraard: hoe? “Veel mensen hebben ideeën, maar de crux zit ‘m in de uitvoering. We wilden een sexy oplossing bedenken. Net zoals Tesla, waar ze sexy elektrische auto’s maken, en Tony’s Chocolonely dat heerlijke slaafvrije chocola maakt. Zij weten de consument met iets moois of lekkers te verleiden. Dat wilden wij ook, maar dan met circulaire verpakkingen.”
Jouri (rechts vooraan op de foto) en Martijn (links vooraan) kochten een paar glazen potten bij IKEA met het idee een online supermarkt te beginnen. Klanten krijgen hun boodschappen in potten, waarvoor ze ook statiegeld betalen. Bij de volgende bezorging worden de lege potten weer meegenomen en vervolgens schoongemaakt om weer nieuwe producten in te doen. Het gebruik van eenmalig plastic: nul.
Veel belangstelling
“Voordat we ook nog maar iets hadden, wilden we kijken of het idee aan zou slaan bij de consument”, blikt Jouri terug. “We deelden flyers uit en lanceerden onze website. Gewoon om te kijken hoeveel mensen zouden reageren, nieuwsgierige vragen zouden stellen en écht producten in potten zouden willen bestellen.” De belangstelling bleek groot genoeg om te starten met Pieter Pot.
De twee ondernemers kochten een tweedehands bakfiets om potten met pindakaas, cruesli en pasta bij de eerste klanten in Rotterdam te bezorgen. Het was een droom die uitkwam voor Jouri en Martijn, maar in de eerste zes maanden dacht het duo dat er weinig over zou blijven van die droom. “We draaiden verlies en we vreesden dat ons bedrijfje zou mislukken.”
Duizenden klanten
Ondanks de tegenvaller besloot Pieter Pot landelijk te gaan. Dat werd een voltreffer want klanten boden zich met duizenden tegelijk aan. Jouri en zijn zakelijke partner moesten zelfs met wachtlijsten gaan werken. Een kleine twee jaar later heeft Pieter Pot een klantenbestand van 30.000 consumenten en 70 werknemers in dienst.
“De droom is dus toch uitgekomen”, lacht Jouri, die op donderdag 14 oktober tijdens het online festival Groen Licht zal vertellen over de achtbaan waarin hij de afgelopen twee jaar heeft gezet. “Ik vind het heel leuk om studenten over ons avontuur te vertellen. Ik hoop dat ik veel mensen kan inspireren met het verhaal over Pieter Pot. Als ondernemer ben je een visionair, je ziet dingen die er nog niet zijn. Soms is dat naïef, maar dat heb je ook nodig om uiteindelijk succesvol te worden. We hebben voor een sneeuwbaleffect gezorgd en die sneeuwbal gaat steeds harder rollen. We worden inmiddels door grote bedrijven benaderd met de vraag of we kunnen helpen met het circulair verpakken van hun producten. Over die manier van impact maken kom ik graag vertellen tijdens Groen Licht.”
Aanmelden
Wil jij je laten inspireren door Jouri Schoemaker tijdens Groen Licht? Kijk dan op de pagina van het festival om je aan te melden.