Wat is Virtuele Thuiszorg?
Virtuele Thuiszorg maakt gebruik van technologieën zoals monitoring en beeldbellen om zorg op afstand te bieden. Het geeft zorgvragers meer flexibiliteit en ondersteunt zorgverleners in hun werk. Maar hoe waardevol is deze innovatie? Om dit te bepalen, werkt het onderzoeksteam aan een gestandaardiseerde methodologie. Hiermee wordt niet alleen de waarde van Virtuele Thuiszorg meetbaar, maar kunnen zorgorganisaties deze innovatie ook doelgerichter inzetten.
Waardebepaling: de vier pijlers
Het onderzoek richt zich op vier kernelementen om de waarde van zorginnovaties te beoordelen:
- Kwaliteit van zorg
- Betaalbaarheid
- Toegankelijkheid
- Duurzaamheid
Deze pijlers vormen samen de waarde van een zorginnovatie. Voor de methodologie wordt gebruik gemaakt van de Balanced Scorecard (Kaplan en Norton), elementen uit de Waardewaaier van Vilans en de methodiek van Digizo.nu. Het doel is een raamwerk dat eenvoudig toepasbaar is met beschikbare data uit zorgorganisaties.
Drie stappen naar inzicht
Het project is opgezet in drie fasen:
- Ontwikkelen van een raamwerk
In samenwerking met vier zorgorganisaties die Virtuele Thuiszorg inzetten of plannen dit te doen, wordt een conceptueel raamwerk ontwikkeld. Tijdens groepsgesprekken met experts worden variabelen en onderlinge verbanden vastgesteld. - Validatie met data
De variabelen uit het raamwerk worden gevuld met data uit de praktijk. Dit helpt om te beoordelen of de methode robuust en toepasbaar is, en om de consistentie, beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de data te testen. - Toetsing in de praktijk
Het raamwerk wordt gebruikt om inzicht te geven in de prestaties van Virtuele Thuiszorg op de vier kernaspecten. Zo wordt duidelijk of de innovatie daadwerkelijk een meetbare bijdrage levert aan betere en efficiëntere zorg.
Wat levert het op?
Deze methodologie biedt zorgorganisaties waardevolle inzichten in de prestaties van Virtuele Thuiszorg. Hiermee kunnen zij betere keuzes maken over investeringen en verbeteringen, zichzelf vergelijken met andere organisaties en leren van elkaars ervaringen. Voor CZ betekent dit meer inzicht in de effectiviteit van innovaties en betere ondersteuning voor zorgorganisaties. De methodologie wordt uiteindelijk ook geschikt gemaakt voor zowel andere zorgorganisaties als andere hybride zorginnovaties.
Virtuele Thuiszorg in de praktijk
Virtuele Thuiszorg staat symbool voor de toekomst van hybride zorg, waarin technologie en persoonlijke aandacht samenkomen. Zo wordt er momenteel bij Stichting Humanitas onderzoek gedaan naar de waarde van spraakgestuurd rapporteren, een innovatie binnen Virtuele Thuiszorg. Samen met Digizo.nu en Attendi kijken onderzoekers naar de impact op kwaliteit, betaalbaarheid, toegankelijkheid en duurzaamheid.
Werkt Virtuele Thuiszorg echt? Dit onderzoeksproject geeft straks een duidelijk antwoord op deze vraag én levert tegelijk een bruikbare methode op om de waarde van zorginnovaties te meten. Het doel is duidelijk: een toekomstbestendig zorgsysteem creëren. Virtuele Thuiszorg is daarin een veelbelovende eerste stap.