Menu
    English

    Hybride wereld

    Digitale technologieën voor het ontwerpen en ontwikkelen van virtual reality (VR) en augmented reality (AR) -toepassingen bestaan al tientallen jaren. In verschillende beroepsdomeinen zijn toepassingen in gebruik genomen om bijvoorbeeld werknemers te trainen met serious game-simulaties.

    De afgelopen jaren is de aandacht voor de kansen van immersieve technologie snel toegenomen door betere, snellere en goedkopere hardware en toekomstbeelden van hybride werelden zoals de metaverse.

    Jongeren en kinderen maken al nauwelijks meer onderscheidt tussen de ‘echte’ en de digitale wereld.  De industrie ontwikkelt zich nu snel om aan een groter publiek immersieve ervaringen te bieden. Voor studenten in het techniekdomein van Hogeschool Rotterdam betekent dit dat zij kunnen bijdragen aan de verdere ontwikkeling van verantwoorde immersieve technologieën en toepassingen. Maar ook studenten in de wereld van de zorg, onderwijs, sociaal, bouw en business ontdekken hoe zij met immersieve toepassingen hun werk kunnen ondersteunen en meer impact kunnen maken.

    Activiteiten

    Creative Immersive Industry Impact Coalition (CIIIC)

    Hogeschool Rotterdam is één van de partners in het landelijke netwerk van CIIIC dat financiering uit het Nationaal Groeifonds heeft ontvangen om de immersieve industrie in Nederland te bevorderen. In Rotterdam heeft Hogeschool Rotterdam zich verbonden met lokale overheden, onderwijsinstellingen en bedrijven in het Immersive Netwerk dat de lokale immersieve industrie wil versterken. Naast economische groei en talentontwikkeling werken de partijen samen om met elkaar ook een fysieke plek (Katoenhuis) in te richten met gedeelde faciliteiten waar onderwijs, onderzoek, bedrijven en overheden kunnen experimenteren en kennisdelen.

    Platform for Empathic Experiences (PEX)

    PEX is een toepassing die binnen Hogeschool Rotterdam wordt ontwikkeld om in de toekomst op grote schaal groepen studenten de mogelijkheid te bieden hun professionele vaardigheden te ontwikkelen. PEX is een virtuele omgeving met door generatieve AI gevoede avatars. Hierdoor kan een avatar zich gedragen als een persoon met specifieke mentale of psychische kenmerken met wie een student van de sociale of zorgopleidingen kan communiceren. Door de AI de cursus- en toetsinformatie te laten verwerken, kan PEX ook voorzien in feedback op het handelen van de student.

    De Immersive Room op onze hogeschoollocatie Rochussenstraat is een voorbeeld van een hybride omgeving die stressvolle situaties kan simuleren waarin ambulante zorgstudenten leren onder druk te handelen.

    Digital twin

    Met Gemeente Rotterdam wordt samengewerkt aan de digital twin van de stad Rotterdam. De digital twin is een virtuele spiegel van de fysieke stad waarin elk gebouw en object dat in de fysieke omgeving bestaat wordt getoond. De digital twin wordt gebruikt om bijvoorbeeld bij stakeholders van gebiedsontwikkeling letterlijk in beeld te brengen wat de gevolgen zijn van bouwplannen in de stad.

    De digital twin is een toepassing die kan worden gerealiseerd dankzij het Open Urban Data Platform waarin op termijn alle publiekelijk beschikbare data van en over de stad vindbaar is, ook voor andere toepassingen dan de digital twins.

    Samenwerkingspartners

    • City Deal Slimme Stad
    • Immersive Hub Rotterdam
    • CIIIC
    • Provincie Zuid-Holland
    • Katoenhuis
    • Immersive Tech Week
    • RAUW CC
    • 360fabriek
    • Senseglove
    • Reblika
    • IBIAS VR
    • Gemeente Rotterdam
    • Provincie Zuid-Holland
    • Zadkine
    • Grafisch Lyceum Rotterdam
    • ECDA - Erasmus Universiteit Kenniswerkplaats
    • Future Society Lab