Menu
    English

    “Het meest lovend was de commissie over hoe goed ons maatschappelijk bewust onderwijsprogramma landt bij studenten”

    Duurzaamheidscertificaat Hoger Onderwijs voor Ad-opleiding Crossmediale Communicatie

    05 december 2023

    De opleiding Crossmediale Communicatie van Rotterdam Academy mag zich de eerste SHE-geaccrediteerde Associate degree-opleiding van Hogeschool Rotterdam noemen. Op 5 december kreeg de opleiding het certificaat uitgereikt van accreditatieorganisatie Hobéon, in aanwezigheid van CvB-voorzitter Sarah Wilton-Wells. “We vinden het belangrijk om onze studenten maatschappelijk bewustzijn mee te geven”

    Dat zegt projectleider Okke de Jong van CMC, als hij uitlegt waarom de opleiding voor certificering op duurzaamheid is gegaan.  “Zelf vinden we het belangrijk bij te dragen aan het grotere maatschappelijk belang. In ons onderwijsprogramma zijn we eigenlijk al langere tijd bezig met de Sustainable Development Goals, de duurzame doelen van de VN. In krap twee jaar hebben we ons voorbereid op de accreditatie en hebben we dat nog beter in het onderwijs verankerd.

    De SDG’s zijn verwerkt in de theorie, maar we zijn ook een echte praktijkopleiding. Onze studenten maken communicatieproducten, organiseren evenementen. Dit kan heel goed gecombineerd worden met maatschappelijk bewustzijn. Daarom kiezen we onze opdrachtgevers erop uit dat ze altijd een maatschappelijk belang dienen én een opdracht is altijd gekoppeld met de SDG’s.”

    V.l.n.r. lid en voorzitter van het Hobéon panel, projectleider Okke de Jong, CvB-voorzitter Sarah Wilton-Wells, RAc-directeur Roland van der Poel en onderwijsmanager CMC Rens Rietveld (tekst gaat verder onder foto)

    Kun je wat vertellen over hoe dat eruit ziet in het onderwijs?  

    Zeker, om een paar voorbeelden te geven: onze studenten krijgen nu al voor het zesde jaar de opdracht om een evenement te bedenken, waarvan de opbrengst naar Stichting Jarige Job gaat, zodat ook kinderen in arme gezinnen hun verjaardag kunnen vieren. Verrassend wat voor mooie dingen daaruit komen, én we dragen daarmee bij aan SDG 10, het verminderen van ongelijkheid. Maar studenten werken ook voor kleinere opdrachtgevers zoals Fattory, een start-up - opgericht door een student van de Ad Ondernemen - die frituurvet ophaalt bij snackbars en particulieren om er brandstof van te maken.

    In de les gebruiken we bijvoorbeeld een case van Tony Chocolonely, het chocolademerk dat een eerlijke prijs betaalt voor de cacao waardoor de boeren die het leveren een goed leven kunnen leiden. Of de casus ‘NS Gold’, een vraagstuk van de NS waarin studenten een campagne bedenken voor treinreizen voor eenzame ouderen. Dat vraagt van hen dat ze zich verdiepen in deze doelgroep waar ze zelf niet zo snel aan zouden denken.

    We sluiten opdrachtgevers niet bij voorbaat uit, het is niet dat we bijvoorbeeld helemaal niet kunnen werken voor organisaties die geld verdienen aan gas en olie, maar we focussen ons dan wel op de afdelingen die met minder vervuilende grondstoffen werken, zoals waterstof. Door dit soort opdrachten te kiezen laten we de studenten zien dat er in communicatie veel mogelijk is waarbij je je maatschappelijke betrokkenheid kunt tonen. Dat het niet alleen gaat om glossy lifestylemagazines of uitingen om winst te maken met het verkopen van een product.”

    Uit de zelfreflectie:

    “Wij hebben het voorrecht om jonge mensen op te leiden: niet alleen tot communicatiespecialisten, maar ook tot kritische, ethisch bewuste burgers die zich op de lange termijn van onze maatschappij richten”

    Jullie hebben een zelfreflectie geschreven waarin jullie duidelijk maken waarom CMC de niveau-3 certificering verdient. Wat was het oordeel van de auditcommissie?

    De Jong: “We zijn erin geslaagd het panel ervan te overtuigen dat we dit certificaat verdienen. Vanwege alle mooie voorbeelden uit het onderwijs, en omdat we aantonen dat we onszelf nog steeds verbeteren door regelmatig te evalueren. Het meest lovend was Hobéon over hoe goed onze boodschap landt bij studenten. Het accreditatiepanel heeft met 5 studenten gesproken en in die gesprekken gaven de studenten aan zich erg bewust te zijn geworden van de SDG’s. Ze hebben bij de audit ook enkele producten laten zien die ze gemaakt hebben.Zoals bijvoorbeeld het magazine ‘Periodt’, een tijdschrift over taboes doorbreken op het gebied van bijvoorbeeld seksualiteit en mentale gezondheid.

    Student Mette Janssen (foto hieronder midden) maakte het magazine samen met Dayou Hoogendijk, Linda Borji, Mischa van der Kolk en Amber Verboon. "Heel erg leerzaam en interessant om een SDG aan te laten sluiten op onze interesses. Ook vonden we het belangrijk om in te spelen op de actualiteiten die op dit moment spelen zoals diversiteit en inclusiviteit. Wij denken dat dit gelukt is!”, zegt ze. De studenten van Periodt besloten om de opbrengst van het magazine naar Jarige Job te laten gaan en ze kregen de smaak zó te pakken, dat ze inmiddels ook regelmatig een podcast maken rondom dezelfde onderwerpen. Deze is via Instagram te volgen: @periodt.events.

    Applaus van studenten (tekst gaat verder onder foto)

    Hoe gaan jullie nu verder na deze mijlpaal?

    De Jong: “Inmiddels zijn we bij ons onderwijsteam zo overtuigd van deze aanpak, dat we alle 21 opleidingen van Rotterdam Academy wel zouden willen laten certificeren. Ook op landelijk niveau brengen we het thema duurzaamheid graag meer onder de aandacht.  Als studenten bij ons binnenkomen merken we dat het maatschappelijk bewustzijn nog niet zo leeft bij ze, maar des te meer als ze afstuderen. En daar doen we het voor.”