Menu
    English

    Onderzoek naar inclusieve samenwerking in het theater nadert afronding

    Sinds september 2020 werken Hogeschool Rotterdam en ArtEZ University of the Arts met theatermakers en acteurs aan een onderzoek naar inclusieve samenwerking in het theater.

    24 februari 2022

    Inclusieve samenwerking in het theater, wat is dat, hoe doe je dat, wat is de kracht, en waar schuurt het? Over die vraag buigen Hogeschool Rotterdam en ArtEZ Hogeschool voor de kunstenopleiding Docent Theater Arnhem, zich samen in een twee jaar durend onderzoek naar inclusief theater. Bij het onderzoek betrokken zijn: de inclusieve theatergezelschappen Theatergroep Eenhoorn in Hoorn, Klare Taal in Arnhem en Theater Babel Rotterdam, verschillende onafhankelijke theatermakers, het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie Amateurkunst (LKCA), zorgorganisatie Pameijer en Rotterdam Onbeperkt van Gemeente Rotterdam. Financiële ondersteuning is er vanuit SIA Raak MKB.

    Het onderzoek startte in september 2020 met een kick-off. Gedurende seizoen 20-21 werden maar liefst 50 interviews gehouden met spelers, makers en begeleiders van de betrokken theatergezelschappen.
    Analyse van de teksten resulteerde in zes 'sferen' die uit de teksten van de geïnterviewden oplichtten en samen het zogenaamde Atomiummodel vormen: 1. grenzen verleggen en grenzen respecteren, 2. gelijkheid en verschil, en 3. authenticiteit en artistieke professionaliteit, 4. erkenning en vernieuwing, 5. motivatie (sociaal-politiek, persoonlijk en artistiek) en 6. comfort en ontregeling (publiek).
    Inclusief samenwerken is samenwerken binnen deze zes sferen, en binnen en tussen de sferen is er sprake van beweging, spanning en verbinding.

    Ook startten de betrokken theatermakers met inclusieve experimenten in de theaterpraktijk, waarbij onderzoekers observeerden, analyseerden en kritische vragen stelden aan theatermakers over het inclusieve creatieproces.

    In het komende jaar gaan de theatermakers en acteurs door met een tweede ronde experimenten, en krijgen de eindproducten van dit project vorm:

    • Een online tool, waarin de zes sferen worden toegelicht met citaten, podcasts of filmmateriaal;
    • Een theatrale presentatie van een keuze uit de resultaten (artistiek analyse);
    • Een wetenschappelijke publicatie over de online tool in het licht van inclusie, een publicatie voor theatermakers en studenten en een online inspiratie voor het theateronderwijs;
    • Ter afsluiting van het onderzoek, dat loopt tot augustus 2022, volgt op maandag 19 september een landelijk symposium.