Foto: Workshop over Impact voor Vebego in Duitsland begeleid door studenten
Op 2 februari startten 4 studenten met hun afstudeerproject rondom het thema Betekeniseconomie. De studenten werken als multidisciplinaire groep gezamenlijk aan een praktijkproject voor Vebego, maar studeren wel individueel af. De studenten realiseren daadwerkelijk impact, verandering en brengen beweging binnen de organisatie door de oplossingen die zij aandragen. Deze inrichting van afstuderen is een grote stap in de onderwijsinnovatie van HR Business School.
Het ambitieuze doel van de studenten om hun krachten te bundelen is niet alleen voor medestudenten inspirerend, maar zeker ook voor medewerkers. Hierom zijn we in gesprek gegaan met Nadine Wouters, Kenneth van Leeuwen, Arne Veen en Eef van Vijfeijken – de vier studenten die aan de slag zijn gegaan voor Vebego.
Multidisciplinaire samenwerking
Wat dit project bijzonder maakt is de samenwerking tussen studenten van verschillende opleidingen met uiteenlopende kennis, ervaring en expertise. Ze leren de krachten te bundelen om zo een advies te vormen. Daarnaast brengen ze de economische dimensie aan in de opdracht en dragen hiermee bij aan een of meerdere oplossingen voor problemen die op een ander terrein liggen dan het economische, zoals in dit geval facility management. Maar hoe is dit tot stand gekomen?
De opdracht voor Vebego
De studenten kregen een groot vraagstuk van Vebego om af te studeren. Vebego is een groep van ongeveer 80 bedrijven die diverse services aanbieden, waaronder schoonmaak en zorg. Ze zijn voornamelijk actief in Nederland, België, Duitsland en Zwitserland.. Samen met een adviesbureau is er een nieuwe impactstrategie opgesteld, en aan de studenten de vraag hoe zij deze strategie zouden implementeren. Vebego wilt de meest inclusieve werkgever van Europa worden. Hierom is het doel dat er in 2030, 25% van alle medewerkers (in alle landen) mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn. Hier zijn de studenten mee aan de slag gegaan.
Foto: Workshop over Impact voor Vebego in Zwitserland begeleid door studenten
Deelname en verwachtingen
De reden tot deelname verschilt per student, zo was de één erin gerold en de ander had de minor Fieldlab Betekeniseconomie gevolgd. Wat ze wel gemeen hebben: interesse in het maken van impact.
Wat verwachtten de studenten van dit project? Eef heeft zelf meegedaan met het Honoursprogramme, hierdoor had hij al wat ervaring met samenwerken met studenten van verschillende opleidingen. Ook Arne had al eerder op een vergelijkbare wijze gewerkt in semester 6, in dat project liepen de opleidingen onder de studenten wel verder uit een dan nu het geval is. Verder vond de groep het ook een beetje spannend, het blijft toch altijd wel de vraag hoe de samenwerking zal verlopen. “Wordt het samenwerken of zit je straks met elkaar opgescheept?”, grapt Eef, maar alle studenten zijn het erover eens dat de samenwerking goed verliep.
De toegevoegde waarde
Maar wat maakt dit project nou interessant voor studenten? Hier zijn we wat dieper met hen op in gegaan.
Hoewel er veel overlap tussen bepaalde opleidingen is, onderscheidt dit project zich door ‘de eigen inbreng door de paden die elk persoon heeft bewandelt, zijn/haar eigen expertise’, zoals Kenneth mooi verwoordde. Doordat je met z’n vieren aan de slag gaat, kan je een veel groter vraagstuk op je nemen en hierin ook de internationale context meenemen. Zo zijn de studenten naar Duitsland, België en Zwitserland geweest om informatie op te halen. Je ziet ook veel meer van de organisatie. “Dit was echt nooit gelukt als je dit in je eentje zou doen”.
Tijdens het samenwerken merkten de studenten dat ze elkaar goed konden aanvullen. Ook was er veel ruimte voor onderlinge feedback, wat bijdraagt aan de professionele- én persoonlijke groei. Nadine vertelt: “Je leert veel over jezelf op een andere manier.” Daarnaast werkten ze, naast met elkaar, ook met veel medewerkers van Vebego, het project draaide dus heel erg om co-creatie.
Samenwerking Vebego
De studenten hebben het vertouwen dat er straks iets wordt gedaan met hun adviezen. Ze voelden zich erg serieus genomen en er is ook echt naar hen geluisterd. Het eindproduct wordt zelfs aan de executive board voorgedragen. Er kijken nu al twee board leden naar. Ze hebben echt relevante, waardevolle bevindingen kunnen genereren. Ze mogen er trots op zijn om écht impact te maken met dit advies. A very big deal, dus!
Ervaringen die bijdragen aan je toekomst
Over het algemeen valt er voor elk van de vier studenten wel wat mee te nemen naar hun toekomstige baan. Zo is Eef vooral blij met de internationale context waar ze nu ervaring in op hebben gedaan en is Kenneth erg blij met de feedback en kennis die hij straks kan meenemen wanneer hij aan zijn master begint. Arne wilt graag op een impact afdeling werken in de toekomst, dus deze opdracht was heel relevant. “Op een impact afdeling zal je ook veel samenwerken met meerdere disciplines dus dit was een goede voorbereiding. Je leert in de context van zo’n probleem met elkaar samen te werken.”
Aanrader?
Raden de studenten deze vorm van afstuderen aan? Nadine vertelt dat ze niet iedereen zou aanraden hun afstuderen zo in te richten. “Het is niet de makkelijkste optie die je kunt kiezen. Je moet echt een intrinsieke drive hebben om deze uitdaging aan te gaan. Maar het levert je echt zó veel op, dat het ‘t waard maakt. Vooral als je een groot probleem wilt aanpakken en echte waarde wilt opleveren.” Arne geeft aan dat je je vooral verbonden moet voelen met het project en het doel hiervan. Daarnaast moet je je afvragen wat je uit je afstuderen wilt halen. Kenneth zou dit project vooral aanraden aan studenten die een verschil willen maken. Eef geeft aan dat ‘je moet durven om dingen uit te proberen, wees bereid om twee stappen vooruit te maken en drie stappen terug’.
En nu?
De studenten zullen deze maand nog druk bezig zijn met werken aan hun individuele afstudeeropdrachten. Ook zullen ze deze nog moeten verdedigen. Er komt ook nog een presentatie voor de board van Vebego aan. Heel spannend maar ook heel leuk. Benieuwd hoe dat afloopt? Houd onze social media in de gaten, waar de studenten zelf een update zullen geven over dit project!