De studenten zitten in het vierde jaar van hun hbo-opleiding en specialiseren zich een half jaar lang in stedelijke ontwikkeling, aantrekkelijkheid en branding. Deze specialisatie is onderdeel van hun opleiding Leisure Management, die zij volgen aan Willem de Kooning Academie Hogeschool Rotterdam. Het onderzoek richt zich niet zozeer op de inhoud van de expo, maar op de betekenis van het evenement voor stad en regio. De studenten analyseren de doelen die de stad Milaan zich heeft gesteld met betrekking tot dit evenement: niet alleen verwachte bezoekersaantallen, inkomsten en exposure maar ook de erfenis die Milaan aan de tentoonstelling denkt over te houden.
Ter voorbereiding op de reis hebben onze leisure managers zich verdiept in de casus en heeft Rotterdam2025 de ambities en bidprocedure van de maasstad gepresenteerd. Gedurende de reis bezoeken studenten de Expo zelf en leggen zij verschillende bedrijfsbezoeken af, naar onder andere de stadsmarketingorganisatie van Milaan en het aldaar gevestigde kantoor van het Nederlands Bureau voor Toerisme. Na afloop van het veldonderzoek schrijven de deelnemers een paper over de lessen van Milaan. De belangrijkste inzichten leggen zij voor aan Rotterdam2025, de stichting die zich bezighoudt met de voorbereiding op het Rotterdamse bid. De uitkomsten worden verwacht in november van dit jaar.
City branding onderzoek Expo Milaan door opleiding Leisuremanagement
Welke lessen kan Rotterdam leren voor Wereldexpo 2025?
25 september 2015Een groep van 37 Rotterdamse studenten Citybranding reist in de week van 28 september tot 2 oktober naar Milaan om daar de impact van de Expo te onderzoeken. Geïnspireerd door de ambities van Rotterdam om een bid uit te brengen voor de Wereldtentoonstelling van 2025, doen zij onderzoek naar de doelen en organisatie van de Expo in Milaan, de effecten van het mondiale evenement op die stad en de lessen die Rotterdam daaruit kan trekken.
