Voor basisschoolleraren en eigen studenten
Wetenschap en technologie nemen een steeds grotere plaats in in onze maatschappij. Daarom is het belangrijk om kinderen er al op jonge leeftijd mee in aanraking te brengen, vanaf 2020 zijn basisscholen zelfs verplicht om er in hun lessen aandacht aan te besteden. Maar hoe leg je deze onderwerpen op een aantrekkelijke manier uit aan jonge leerlingen? Juffen en meesters die al voor de klas staan, maar ook studenten die daarvoor worden opgeleid en hun docenten leerden er meer over.
Hugo de Jonge en André Kuipers
Wethouder Hugo de Jonge van onderwijs opende de dag, waarbij hij het belang voor het Rotterdamse onderwijsveld onderstreepte. De lezing van André Kuipers sprak erg tot de verbeelding: de astronaut is een aansprekend voorbeeld van wat je kunt bereiken als je wetenschap en fysiek bezig zijn met techniek en technologie combineert.
Onderzoekend en ontwerpend leren
Het hele programma van deze dag was erop gericht om de (aanstaande) basisschooldocenten handvatten te geven om deze onderwerpen in de klas te gaan overbrengen. Kinderen zijn van zichzelf nieuwsgierig en onderzoekend, precies de eigenschappen die nodig zijn om later succesvol te zijn in de al dan niet technische wetenschappen. Het wordt dan ook een aandachtspunt in het basisonderwijs om dit onderzoekend en ontwerpend leren bij kinderen te stimuleren.
Tips om direct in de praktijk te brengen
In een grote variatie aan workshops en lezingen konden de bezoekers kennismaken met deze didactiek, kregen ze direct toepasbare tips en tricks en konden ze informatie halen bij stands van ondermeer musea en wetenschapsknooppunten. Het was ook nadrukkelijk de bedoeling dat er onderling naar hartelust uitgewisseld werd tussen de aanwezigen. Op de Pabo HR en op sommige basischolen is men al heel actief bezig met W&T en wat is er beter dan je voordeel te kunnen doen met ervaringen van collega's?
Technologie ook centraal bij Kinderboekenweek
Recent is aangetoond dat bezig zijn met onderzoek en het maken van dingen het taalvermogen bij kinderen stimuleert. Mede daarom staat de Kinderboekenweek 2015, die dit jaar de titel 'Raar maar waar' draagt, ook in het teken van wetenschap, natuur en techniek. Verschillende workshops legden dan ook een link met de Kinderboekenweek. Op de Pabo is een lesprogramma ontwikkeld op basis van boeken die in de Kinderboekenweek verschijnen.
Speciaal Pabo-programma eerste- en tweedejaars
Voor eerste- en tweedejaars van de Pabo begon de dag met een presentatie van Simon van der Geest, die het Kinderboekenweekgeschenk van dit jaar heeft geschreven. Vervolgens kregen de studenten een workshop van de eigen Pabo-docenten waarbij lesmateriaal van de Kinderboekenweek centraal stond. Komende week (tijdens de Kinderboekenweek) gaan de studenten zelf een les geven op hun stagescholen met dit materiaal als uitgangspunt.