“Bonjour”, klinkt het elke vrijdag bij een groepje studenten van de opleiding Werktuigbouwkunde. Ze videobellen wekelijks met studenten van een universiteit in Bordeaux om samen aan een opdracht te werken. Zomaar een voorbeeld van hoe internationalisering in het onderwijs op een laagdrempelige manier kan worden toegepast.
“Op deze manier verbreden studenten hun horizon”, zegt Annekéke van Kekem, beleidsadviseur Internationalisering bij het Instituut voor Gebouwde Omgeving (IGO) en het instituut voor Engineering en Applied Science (EAS). “Door samen met studenten uit andere landen te werken aan een opdracht krijgen ze andere inzichten en leren ze nieuwe perspectieven kennen. Dat kan een belangrijke rol spelen bij bijvoorbeeld de aanpak van de maatschappelijke opgaven. Want die zijn uiteraard niet uniek voor Rotterdam of Nederland, daar heeft de hele wereld mee te maken.”
Impact
Samen met Rotterdam Mainport Institute en het Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie zette Annekéke vanuit het technisch domein een Campus Experience op. Hier lieten de technische opleidingen en Centre of Expertise HRTech zien op welke manier zij impact maken. Zo konden de bezoekers een kijkje achter de schermen nemen bij het AquaLab op RDM en in het mobiliteitslab van Automotive, maakten ze een boottocht naar het Rotterdam Mainport Institute en deden ze mee aan een speurtocht door locatie Academieplein om kennis te maken met de opleidingen van IGO en EAS. Afsluitend konden ze tijdens een borrel bij CMI kennismaken met studenten en coördinatoren van de verschillende uitwisselingsprogramma’s en activiteiten doen in het VR- en Stadslab.
Annekeke: “We hebben veel complimenten gehad, dus ik denk dat we goed hebben laten zien waarom het belangrijk is voor buitenlandse universiteiten om met ons samen te werken. En andersom.”
Dat geldt ook voor het Instituut voor Gezondheidszorg (IvG) en het Instituut voor Lerarenopleidingen (IVL), die samen een Campus Experience organiseerden voor de bezoekers uit het buitenland. “Naar het buitenland gaan voor je studie is maar voor weinigen weggelegd, daarom willen we internationalisering graag inclusiever maken”, zegt Gerda Brondijk, beleidsadviseur Internationalisering bij IvG. “We willen dat álle studenten aan hun internationale competenties kunnen werken. We kijken met partneruniversiteiten hoe we op dat gebied intensiever kunnen samenwerken, zodat studenten met buitenlandse studenten aan projecten kunnen werken. Wij Nederlanders zijn heel direct, maar hoe werk je samen met iemand uit Italië of Japan? Je inleven in een ander perspectief is heel belangrijk, zeker omdat we graag wereldburgers willen opleiden. En als we werken aan online internationalisering is dat ook nog eens duurzamer dan reizen naar het buitenland. Tijdens EAIE was het mooi om te merken dat de rest van de wereld daar ook zo over denkt.”