Een ziekenhuisopname voor een operatie heeft grote impact op mensen met kanker. Ook als de ingreep medisch gezien goed is verlopen, leeft er bij patiënten vaak veel onzekerheid na ontslag uit het ziekenhuis. Dit komt door de complexiteit en veelheid aan behandelingen. Dit wordt extra versterkt als het ontslagproces niet optimaal verloopt en niet aansluit bij de behoeften van patiënten. Het kan leiden tot vertraagd herstel, onnodige heropnames in het ziekenhuis en stress en onzekerheid bij patiënten en hun naasten.
Zorgprofessionals weten soms onvoldoende wat mensen na een oncologische operatie nodig hebben om zich weer goed te voelen in hun eigen leefomgeving. Vaak weten zij ook niet goed (genoeg) hoe zij daar vanuit de eerste- en tweedelijns zorg gezamenlijk aan kunnen bijdragen. Daarnaast is vaak onbekend hoe zorgtechnologie zorgverleners en kankerpatiënten in hun leefomgeving kan ondersteunen.
Uitchecken
Het doel van het onderzoeksproject 'Een vijf-sterrenbeleving thuis' is om het herstel en welzijn van patiënten en hun naasten na een oncologische operatie te bevorderen. Dit gebeurt onder andere door te onderzoeken hoe zorgprofessionals en mantelzorgers met technologie kunnen bijdragen aan een soepele overgang van ziekenhuis naar thuis. Daarbij wordt de kennis en kunde uit het hotelvak als uitgangspunt gebruikt voor de ontslagprocedure. In de hotelbranche is het uitchecken immers geperfectioneerd en draagt het bij aan de goede waardering van het hotelbezoek.
In het volledige artikel van Medical Delta lees u meer over de inhoud van het onderzoek en de wijze waarop het uitgevoerd wordt.