‘Naamsbekendheid Associate degree verhogen is grootste uitdaging’

Rotterdam Academy wil het Ad-aanbod de komende jaren uitbreiden

17 november 2015

De Associate degree (Ad) als onderwijsvorm wint terrein in het Nederlandse Onderwijslandschap. ‘De Ad is voor veel mensen die zich verder willen ontwikkelen, zonder vier jaar door te moeten studeren, een overzichtelijke oplossing. In de toekomst zal de Ad het principe van een leven lang leren beter mogelijk maken.

Het verhogen van de naamsbekendheid van de Associate degree is daarbij de grootste uitdaging voor de komende jaren’, aldus minister Bussemaker. Zij was maandag een van de sprekers tijdens de afsluiting van het Landelijk Platform Associate degrees dat plaatsvond bij Rotterdam Academy.

Missie behaald

Het Platform heeft zich de afgelopen jaren hard gemaakt voor de uitrol van de Associate degree als onderwijsvorm. In 2017 wordt de Associate degree een wettelijk zelfstandig onderwijsniveau. Daarmee is de missie van het platform behaald en ten einde. Tijdens de afsluitende bijeenkomst blikten diverse mensen uit het onderwijsveld en werkgeversorganisaties vooruit op de toekomst van de Associate degree. Minister Bussemaker, die zelf ook een werknemer die bij Rotterdam Academy studeert in dienst heeft, nam tijdens deze bijeenkomst de bevindingen van het Platform in ontvangst en bedankte hen voor de inspanningen voor de Ad als onderwijsvorm.

De Associate Degree in regio Rotterdam

De Associate degree in Rotterdam als onderwijsvorm werkt, onderstreept Bert Reul, directeur van Rotterdam Academy (onderdeel van Hogeschool Rotterdam). "Hier in Rotterdam werkt de Associate degree erg goed. De kracht daarvan ligt in de samenwerking tussen werkgevers en onderwijsinstellingen in de Regio Rotterdam. Daarmee kom je tot zeer praktisch opgeleide studenten en dat is precies wat het werkveld nodig heeft," aldus Reul. Het Rotterdamse model werkt daarbij zo goed dat Rotterdam Academy inmiddels te klein is behuisd voor het aantal studenten dat hier onderwijs volgt, vult Ron Bormans, CvB-voorzitter van Hogeschool Rotterdam, aan.

Uitbreiding aanbod Associate degrees

Voorlopig ziet het er naar uit dat het Associate degree opleidingenaanbod de komende jaren uit zal breiden en daardoor steeds relevanter wordt voor meer mensen. Er lopen landelijk op dit moment dertig aanvragen voor nieuwe Ad-opleidingen. Twee daarvan zijn van Rotterdam Academy.