Simone Kooij, beleidsadviseur bij Hogeschool Rotterdam, is een van de initiatiefnemers van het platform. Toen het platform in 2013 van start ging lag toetsing onder een vergrootglas. "We kwamen net uit alle perikelen (rond tentamenfraude - red.) op Inholland en het rapport ‘Vreemde ogen dwingen’ van de commissie-Bruijn over de validiteit van toetsen dat heel veel impact heeft gehad," vertelt Kooij in het verslag dat Tim Cardol schreef op ScienceGuide.
"Het idee van het platform was om ook weer op een andere manier naar de rol van het toetsen te kijken," aldus Kooij. Het waren Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Zeeland die daarom de aanzet deden tot een platform, vertelt Martijn Leenknecht van Hogeschool Zeeland. "We wilden dit met meerdere hogescholen samen doen, zodat je ook echt bij elkaar in de keuken kijkt."
Lees het verslag van het Symposium Leren van Toetsen 2017 'Van visie naar feedbackcultuur' in ScienceGuide.