De belastingaangifte voor iemand anders invullen klinkt heel spannend. Hoe hebben jullie je voorbereid?
Dotte: “We hebben in de les instructies gekregen en geoefend met het invullen van aangiftes. De bibliotheek organiseerde ook een kennismakingsbijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst kregen we uitleg over de praktische zaken, maar ook tips over hoe je met klanten om moet omgaan. Bijvoorbeeld als iemand emotioneel wordt of heel erg schrikt van de uitslag.”
Bengisu: “Ze vertelden bijvoorbeeld dat ouderen soms bot kunnen reageren of je een fooi willen geven. Bij de training werden we voorbereid op wat voor situaties je kunt verwachten en hoe je daarop kunt reageren. Dat was erg fijn.”
Wat vonden jullie het meest spannend?
Dotte: “Ik maakte me erg zorgen over het tijdsbestek van 30 minuten waarbinnen we de aangifte moesten doen. We hadden al geoefend in de les, en toen deed ik er veel langer over.“
Bengisu: “Gelukkig bleek al snel dat de meeste mensen al eerder aangifte hadden gedaan en er al heel veel automatisch ingevuld stond. Dat ging veel sneller dan de blanco aangiftes waarmee we oefenden in de les. Dan moet echt alles uitgezocht worden. “
Dotte: “De eerste 2 á 3 keer was het nog even spannend. Maar gelukkig zijn er ook docenten om je te helpen als je twijfelt. Gedurende de dag ging het steeds sneller en makkelijker.”
“Hoewel we voorbereid waren op allerlei scenario’s, waren de mensen die we hielpen vooral heel dankbaar. We kregen heel veel positieve reacties en ik werd regelmatig uitgebreid bedankt.”
Tekst gaat verder onder foto (Foto's studenten: Irene Westerbeek)
Wat vonden jullie het leukst aan deze ervaring?
Bengisu: “Hoewel we voorbereid waren op allerlei scenario’s, waren de mensen die we hielpen vooral heel dankbaar. We kregen heel veel positieve reacties en ik werd regelmatig uitgebreid bedankt.”
Dotte: “Ik heb het ook als heel leuk ervaren. Je leert echt met mensen omgaan. Geld is soms gerelateerd aan gevoelige dingen. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld recent een partner verloren waardoor hun financiële situatie is veranderd. Dan moet je zorgvuldig omgaan met wat je zegt. Soms moet je ook slecht nieuws brengen. Er was een man die heel veel moest terugbetalen. Ik vond het best spannend om hem dat te vertellen, maar hij reageerde gelukkig heel nuchter omdat hij gewend was om ieder jaar terug te betalen en daar dus al vanuit ging.”
Bengisu: “Ik had het ook een keertje andersom. Toen was ik blij dat ik iemand kon vertellen dat ze geld terugkreeg. Maar toen reageerde ze teleurgesteld omdat ze gewend was meer terug te krijgen en zich daarop in had gesteld.”
Jan: “De reacties van de mensen en de rasechte Rotterdammers die langskomen vind ik ook het leukst. Voor sommige mensen is het echt een uitje. Die vinden het heerlijk om lekker te kletsen tijdens de aangifte en vertellen van alles. Sommige studenten vinden ‘small talk’ best lastig. Gewoon een beetje kletsen met klanten is iets wat ze hier veel sneller leren dan op school!”
“Sommige studenten vinden ‘small talk’ best lastig. Gewoon een beetje kletsen met klanten is iets wat ze hier veel sneller leren dan op school!”
Zijn er ook wel eens mensen die niet zo goed reageren op de uitslag van de aangifte?
Bengisu: “Gelukkig is dat bij onze groep niet voorgekomen. Er was wel een vrouw die heel veel moest terugbetalen. Ze reageerde wel heel dankbaar, maar ik vond het zo erg voor haar. Ik moest er nog de hele avond aan denken.”
Jan: “Eigenlijk is er nog nooit echt iets heel vervelends voorgevallen. Waar we weleens mee te maken krijgen zijn klanten die de integriteit van onze studenten op de proef stellen en hen vragen om dat ene bonnetje gewoon te negeren of iets dergelijks. Dat is niet leuk, maar tegelijk ook leerzaam, want ook daar moet je mee om leren gaan als assistent-accountant.”
Hebben jullie alleen ouderen geholpen of komen er ook andere mensen?
Dotte: “De meeste klanten zijn ouderen of mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal.“
Jan: “Het project was in eerste instantie heel erg gericht op ouderen. Daar is een verschuiving in gekomen. Daar kwamen eerst de statushouders bij. Dit jaar hebben we ook veel Oekraïners mogen helpen. Een hoop van hen zijn inmiddels langer dan een jaar in Nederland en hebben dit jaar ook de aangiftebrief van de Belastingdienst ontvangen. Ze zijn van harte welkom in de bibliotheek.“
Is het helpen van statushouders en Oekraïners met de belastingaangifte anders dan het helpen van ouderen?
Dotte: “Wat een groot verschil maakt is dat het gesprek en de aangifte dan vaak in het Engels moet. Dat vond ik wel lastig, want ik merkte dat ik dat een stuk moeilijker vond dan in het Nederlands. In het Nederlands is het taalgebruik in de aangifte al best moeilijk, in het Engels is dan nog iets moeilijker.“
Bengisu: “De gesprekken zijn ook anders, vluchtelingen hebben vaak hele heftige dingen meegemaakt.”
Jan: “Zeker bij de Oekraïense klanten ontstaan er tijdens de aangifte vragen waar we niet altijd antwoord op hebben. Een jongen vroeg me om hulp bij een Oekraïense klant die een huis bezat. Toen ik vertelde dat hij dan gewoon moest vragen wat de waarde van het huis was en dat moest invullen bleek het iets complexer, omdat er bijna niks van het huis over was door de bombardementen. Dat zijn moeilijke dingen.“
“Het was heel leuk dat de mensen zo dankbaar waren. Dat laat ook zien dat zo’n project, en wij accountants, echt nodig zijn.”
Wat hebben jullie er voor jezelf uitgehaald?
Dotte: “Het was echt een hele leuke leerervaring. Je leert heel veel door echt in de praktijk aan de slag te gaan. Het was ook heel leuk dat de mensen zo dankbaar waren. Dat laat ook zien dat zo’n project, en wij accountants, echt nodig zijn.”
Bengisu: “Je kunt op deze manier mensen helpen die anders geen hulp krijgen.”
Jan: “Bij dit project worden de studenten echt in het diepe gegooid. Voor de studenten is er geen betere leerschool dan de praktijk. Je ziet ze groeien. Het is alweer bijna 10 jaar geleden dat we als Rotterdam Academy aanhaakten bij dit project. Eerst vroegen we studenten op vrijwillige basis. Meestal vond ik een clubje van 8 tot 10 enthousiaste studenten en ging ik met hen de bieb in. In 2021 hebben we dit project tot vast onderdeel van het lesprogramma gemaakt, zodat alle Accountancy-studenten op deze manier kunnen kennismaken met de beroepspraktijk. Met meer dan 50 studenten kunnen we een hoop mensen helpen en dat is heel waardevol.”
Tot slot: Er zijn veel studenten die voor het eerst belastingaangifte doen. Jullie zijn inmiddels ervaren. Hebben jullie nog tips?
Bengisu: “Leer jezelf aan om al je belangrijke documenten goed te bewaren, organiseren en documenteren zodat je alles hebt als je aangifte gaat doen.”
Dotte: “De kleinste dingen tellen op. Denk aan parkeerkaartjes bij het ziekenhuis. Hou al die dingen goed bij. Maak desnoods foto’s van al je bonnetjes en kaartjes.”
Bengisu: “Begin op tijd en niet op het laatste moment en kijk altijd eerst even wat er allemaal al automatisch is ingevuld door de belasting. Soms hoef je minder informatie te verzamelen dan je denkt om aangifte doen.”
Jan: “Check ook als je geen aangifte doet of je geld terugkrijgt. Als je een bijbaantje hebt krijg je in heel veel gevallen geld terug. Dat laten studenten vaak liggen.”
Bengisu: “En als je er niet uitkomt, vraag hulp. Het is helemaal niet gek als je het de eerste keer nog niet snapt!”