Menu
    English

    Twee onderzoeksprojecten kenniscentra HR genomineerd voor RAAK- award 2015

    De RAAK-award van Regieorgaan SIA biedt toonaangevend praktijkgericht onderzoek van hogescholen een podium. Met de prijs wil het regieorgaan de bekendheid en kwaliteit van het onderzoek aan hogescholen verhogen. De jury heeft zich gebogen over alle aanmeldingen en er zijn dit jaar tien projecten geselecteerd. Hogeschool Rotterdam is genomineerd met maar liefst twee onderzoeksprojecten.

    Het eerste project is ‘Schoolcijfers, een tweede natuur’ van Kenniscentrum Talentontwikkeling dat (aanstaande) leerkrachten professionaliseert op het gebied van datagestuurd werken in het onderwijs. De tweede nominatie, het onderzoeksprogramma ‘SPIL’ van Kenniscentrum Zorginnovatie, richt zich op het ondersteunen van zelfmanagement bij jongeren met chronische aandoeningen. Op 10 december worden de winnaars bekend gemaakt en worden de prijzen uitgereikt tijdens het SIA-congres.

    Schoolcijfers en SPIL zijn goede voorbeelden van praktijkgericht onderzoek aan de hogeschool. In het project Schoolcijfers, een tweede natuur leren (aankomende) leerkrachten data uit schoolfeedbacksystemen analyseren, gebruiken en toepassen. Leerkrachten hebben te maken met een constante stroom aan gegevens over leerlingen zoals toetsresultaten, schoolverslagen, rapporten en gesprekken met ouders. Optimaal gebruik maken van alle beschikbare informatie helpt in kaart brengen wat iedere leerling aan onderwijs en begeleiding nodig heeft. Op vier scholen werden in schoolsupportteams (bestaande uit schoolleiders en intern begeleiders van de basisschool en studenten, docenten en onderzoekers van Hogeschool Rotterdam) trainingen ontwikkeld, uitgevoerd en geëvalueerd. Deze unieke samenwerking tussen onderzoek, onderwijs en praktijk heeft een compleet trainingspakket opgeleverd voor data-gebruik in (groeps)plannen dat wordt ingezet in de onderwijspraktijk en de Pabo-opleidingen van Hogeschool Rotterdam en Erasmus Universiteit.

    Het onderzoeksprogramma SPIL staat voor Self-management Participation Innovation Lab: een academische werkplaats waarin professionals uit de praktijk samenwerken met onderzoekers, promovendi, docenten en studenten. De afgelopen vier jaar is er samen met onderzoekers uit Erasmus MC gewerkt aan het ontwikkelen en evalueren van interventies die erop gericht zijn dat jongeren hun chronische aandoening beter kunnen inpassen in het dagelijks leven, zelf de regie voeren en optimaal deelnemen in de samenleving (het bijzonder aan werk). Voorbeelden van zulke interventies zijn de groepstraining Traject: Aan het werk?!, de Transitiepoli en de Groei-wijzer. Zorgprofessionals worden uitgedaagd om jongeren bij deze transities te ondersteunen. Vanaf de start van SPIL zijn studenten en docenten uit opleidingen van het Instituut voor Gezondheidszorg (IvG) betrokken.

    Het Regieorgaan SIA financiert en stimuleert praktijkgericht onderzoek van hogescholen. De RAAK-award omvat drie geldprijzen van 10.000, 5.000 en 2.500 euro. Naast een trofee en een geldbedrag wordt van het winnende project een korte film gemaakt. Tevens is er een publieksprijs van 2.500 euro.