Onderzoek bevestigt: gevelplaten bouwdeel C voldoen niet aan huidige normen voor brandveiligheid

18 januari 2018

De gevelplaten die bevestigd zijn aan bouwdeel C van locatie Kralingse Zoom voldoen niet aan de huidige normen voor brandveiligheid. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek waarvan Hogeschool Rotterdam woensdag de resultaten ontving. Het pand blijft tot nader order dicht. De hogeschool beraadt zich op de herstelmaatregelen die zij op basis van de uitkomst moet treffen. De International Business opleidingen blijven de komende maanden op de locatie WTC Rotterdam.

Uit het onderzoek blijkt dat de gevelplaten volgens de classificering van brandveiligheid waarschijnlijk in brandklasse D vallen. De onderzoekers hanteren de term ‘waarschijnlijk’, omdat er een zogeheten indicatieve test is uitgevoerd. Duidelijk is dat de gevelplaten, ook na een uitgebreider classificatieonderzoek, niet aan brandklasse B zullen voldoen. Voor de gevelplaten aan de buitenzijde van het gebouw is brandklasse B vereist.

Collegevoorzitter Ron Bormans: “De uitkomst bevestigt de zorg die wij vorige week hadden en ondersteunt daarmee het besluit om het gebouw uit veiligheidsoverwegingen te sluiten. Hoewel de uitkomst dezelfde is als vorige week, schrik ik er toch weer van. Zeker omdat de dag voor de sluiting nog honderden studenten en medewerkers in het pand rondliepen.’’

“In de komende weken brengen we in kaart welke maatregelen we gaan treffen. Daarbij gaan we niet over één nacht ijs. We gaan de uitkomst delen met direct belanghebbende autoriteiten. Tevens gaan we de mogelijke scenario’s voor herstelmaatregelen verder bestuderen.”

Binnengevel en andere bouwdelen voldoen aan eisen brandveiligheid

Voor de gevelbekleding aan de binnenzijde van bouwdeel C, in de centrale hal, is brandklasse D  afdoende. Dit komt doordat er aan de binnenzijde van ons gebouw, conform de voorschriften, meer preventieve voorzieningen aanwezig zijn.

De andere bouwdelen van locatie Kralingse Zoom voldoen aan de eisen van brandveiligheid.