Modulair onderwijs zonder vakken
Iedere opleiding bestaat uit acht modules van 30 studiepunten. Na iedere module ontvangt de student een certificaat dat onderdeel is van een diplomagericht traject (microcredentialing). Met acht certificaten krijgt de student een bachelordiploma. Studenten van de vijf opleidingen volgen meerdere gezamenlijke en een aantal opleiding specifieke modules. Hiermee wordt het makkelijker om van opleiding te switchen. In februari 2018 krijgen de eerste studenten van de opleiding een certificaat. Met de certificering van modules loopt Hogeschool Rotterdam voorop ten opzichte van andere hogescholen.
Binnen een module staat een vraagstuk uit de beroepspraktijk centraal. Er worden geen vakken meer gegeven maar studenten werken vanaf dag één aan vragen van de werkgever zodat kennis, inzichten en vaardigheden direct worden toegepast op de werkplek. Ook zijn er tussendoor geen tentamens, maar wordt iedere module in één keer afgetoetst. Studenten werken minder volgens een geboden structuur. “We vertellen de studenten waar ze moeten kijken zonder te vertellen wat ze moeten zien. Dit doet een beroep op hun zelfsturend vermogen”, aldus Robert Bouwhuis, de initiator van het nieuwe onderwijsconcept.
Invulling lessen naar behoefte
Omdat vragen uit de werkpraktijk van de student centraal staan en er geen vakken en tentamens worden gegeven, is er meer ruimte om de lessen naar behoefte in te vullen. Zo zijn onlangs, op aangeven van studenten, 15 experts uit het werkveld ingevlogen voor een les. “Studenten kregen zo de gelegenheid om zaken waar ze tegenaan lopen te bespreken met een beroepsexpert rond een bepaald thema. Zowel de studenten, de experts en docenten waren enthousiast.”
De toekomst
Naast het ontwikkelen van de modules van jaar twee, wordt er ook hard gewerkt aan de verdere toekomst. De hoop is dat over een paar jaar Hogeschool Rotterdam als eerste digitale certificaten kan uitgeven voor het behalen van een module.
Bekijk het interview met Robert Bouwhuis, initiator van het nieuwe economische deeltijdonderwijs, over de nieuwe modulaire opbouw en (digitale) certificering ervan.