Ik vond het spannend, studeren. Van de geborgenheid van een dorp naar de anonimiteit van de stad. De eerste dag was een drama. Ik kon mijn kamer niet meer terugvinden. Ik vertel het verhaal vaak, omdat ik de wanhoop van dat moment nog voel. Midden in de nacht met tranen in de ogen op de fiets op zoek naar een herkenningspunt. De mobiele telefoon moest nog uitgevonden worden. De dagen daarna keek ik wat onzeker de kat uit de boom. Ik hobbelde mee met mijn mentorgroep. Toen zette iets een knop om in mijn hoofd. Dit is het voor nu, laat ik er iets van maken. Ik kroop uit mijn schulp en het begin van een mooie studietijd volgde. Mijn nieuwe leven was begonnen.
Welkom in jouw nieuwe leven! Na een lange zomervakantie is het eindelijk zover; je gaat studeren. Een bijzonder moment, want vanaf nu wordt alles – of in ieder geval – veel anders. Het is tijd om de wereld om je heen en jezelf te ontdekken. Je krijgt meer verantwoordelijkheid, je leert nieuwe mensen kennen, misschien kom je in een nieuwe stad te wonen, je legt de basis voor jouw toekomst. Een prachtige periode. Die ook soms best een beetje pijn zal doen.
Veel lastiger
Als ik terugdenk aan mijn eigen studententijd, vraag ik me wel eens af of het voor jullie niet veel lastiger is om jong te zijn. De samenleving staat onder hoogspanning, berichten over het klimaat worden alsmaar zorgwekkender, ‘om de hoek’ woedt een oorlog en wellicht krijgen we in het najaar te maken met een nieuwe coronagolf. Nog dichter bij huis; vind ik nu een kamer en straks een huis…?
Wat corona betreft gaan we er alles aan doen om fysiek onderwijs te blijven geven. Elkaar ontmoeten in onze gebouwen (en daarbuiten) is essentieel voor de manier waarop jullie je studietijd beleven. Want studeren is veel meer dan alleen het vergaren van kennis. Je vergroot je eigen wereld. Kom naar die wereld toe, kom naar de hogeschool, volg je lessen, hang rond met medestudenten, studeer samen.
Prettige en veilige plek
In de hogeschool proberen wij een zo prettig en veilig mogelijke plek voor jou te creëren. Iedereen moet zich thuis kunnen voelen op onze hogeschool. Dat is een mooie basis om jullie voor te bereiden op de toekomst. Waarbij we in ons onderwijs en onderzoek de grote vraagstukken van de wereld niet uit de weg gaan. Integendeel. En help jij misschien straks mee met de verduurzaming van de samenleving. Pas jij artificial intelligence toe om het leven van mensen te verrijken. Ben jij straks een van de helden die het verschil maakt in de Rotterdamse haven die voor een gigantische energietransitie staat. Geef je les aan kinderen die iets extra’s nodig hebben.
Wij zullen er in ieder geval alles aan doen om jou in de gelegenheid te stellen om jouw dromen na te jagen. Dat zal niet altijd vanzelf gaan. Dus stel altijd vragen. Aan studiegenoten, aan docenten, aan jouw studieloopbaancoach, aan decanen, aan vertrouwenspersonen, noem maar op. Sommigen vinden het lastig om zo’n drempel over te gaan, maar doe het. Voor jezelf. Door goed te communiceren weet jouw omgeving wat je nodig hebt. En kunnen mensen jou helpen. Voor iedereen die het niet vanzelfsprekend vindt om vragen te stellen om hulp te vragen: zet je over die schroom heen, zoals ik ooit deed in mijn stappen in het studentenleven. Onze collega’s zijn blij met je vraag. Dan kunnen ze je namelijk helpen…
Wist je dat...?
Om in de eerste (zeer belangrijke) fase van jouw studie de hogeschool goed te leren kennen, hebben we voor jou een speciale website gemaakt: www.hr.nl/wistjedat. Op deze pagina kun je sfeerproeven, ontdekken welke hulp je rond jouw studie kunt krijgen en dieper in het Rotterdamse studentenleven duiken.
We hopen dat je een fantastische tijd zult hebben bij ons. Dat geldt uiteraard ook voor ouderejaars, die de afgelopen twee jaar heen en weer werden geslingerd tussen fysiek en online onderwijs. We weten niet zeker wat ons te wachten staat qua heftigheid van een eventuele nieuwe coronagolf. Zoals gezegd doen we er alles aan om open te blijven, zodat jullie elkaar zo veel mogelijk in levende lijven kunnen ontmoeten.
Kansen genoeg
Vorig jaar merkten we dat studenten – toen de hogeschool weer open was – minder de neiging hadden naar de hogeschool te komen. De leslokalen waren vaak wat aan de lege kant. Het was voor ons best even zoeken waarom dat was. Misschien waren jullie gewend geraakt aan het online onderwijs? Misschien ook moeten wij beter ons best doen om de lessen aantrekkelijk te maken. Dat gaan we doen en daarbij hebben we jullie ook nodig. Geef aan wat je vindt dat beter kan, direct richting je docenten, maar misschien vind je het ook leuk om over beleid mee te praten, wat kan in opleidingscommissies of medezeggenschapsraad. Kansen genoeg.
Laten we er met elkaar een memorabele tijd van maken.
Over de auteur
Ron Bormans - voorzitter College van Bestuur Hogeschool RotterdamRon Bormans (1957, te Schinnen, Zuid-Limburg) mag zich verheugen in een lange periode van ontmoetingen in en met het hoger (beroeps)onderwijs. Tijdens zijn studies: Natuurkunde (propedeuse) in Eindhoven en Politicologie / Bestuurskunde in Nijmegen. Maar ook in zijn loopbaan. Hij werkte o.a. als plv. directeur HBO en directeur Studiefinanciering bij OCW. Daarnaast was hij consultant bij Capgemini. Op dit moment geeft hij leiding aan Hogeschool Rotterdam als bestuursvoorzitter, een functie die hij eerder bekleedde bij de HAN. Maar hij deed ook de HvA en Inholland aan en hield toezicht op onderwijsprogramma's als directeur NQA.
Elke twee weken is de nieuwe blog-post ook te volgen op Twitter via @ronbormans1.